Venter ministerbesøk

Av

Om ikke lenge tar kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) turen til virksomheten Hovenga og Radehuset barnehage, hvor barna lærer vitenskap gjennom folkeeventyrene.

Ishra hasvik (6), Linn Cecilie Thorsen, Henrik Evensen (4,5), Eira Nærum (4), Markus Bråthen Karell (4,5), Heidi Omdal og Zakariya Yusuf Musa (5) er eventyrlystne.

Ishra hasvik (6), Linn Cecilie Thorsen, Henrik Evensen (4,5), Eira Nærum (4), Markus Bråthen Karell (4,5), Heidi Omdal og Zakariya Yusuf Musa (5) er eventyrlystne. (Foto: )

DEL

«Nordic Bookworm» heter prosjektet som tar sikte på å øke lesegleden til de aller minste, samtidig som de lærer mer om vitenskap, teknologi og matematikk. Prosjektet er et samarbeid mellom et utvalg svenske, finske, islandske og norske barnehager. Flåtten, Hovenga og Radehuset barnehage representerer Norge.

Barnehagene har selv utarbeidet prosjektplanen, og har fått midler fra Nordisk ministerråds utdanningsprogram, NORDPLUS, hvor Røe Isaksen er Norges representant. 12.-13. februar planlegger man en konferanse i Porsgrunn, for barnehagene som deltar. Røe Isaksen måtte melde avbud, men var såpass interessert i barnehagenes prosjekt, at han tar turen noen dager senere.

– Vi har fått høre at han er veldig interessert i å høre mer om dette prosjektet, og møte barna som deltar, sier virksomhetsleder ved Hovenga og Radehuset barnehage, Heidi Omdal.

Påvirker egen hverdag

For å kombinere målsettingen om økt leselyst og inngang til realfag, har man valgt å ta i bruk de kjente og kjære folkeeventyrene.

– Vi synes dette er et veldig spennende prosjekt, som samsvarer med måten vi jobber med barna. Hvordan de har muligheten til å påvirke sin egen hverdag. Vi tror barnas medvirkning er veldig viktig for hvordan de utvikler seg, forklarer Omdal.

Askeladden og trollet

Det toårige prosjektet hadde oppstart i fjor høst. Svenskene var først ute med å velge eventyr, og valget falt på «Askeladden som kappåt med trollet», som tydeligvis er blitt et nordisk eventyr.

– Ettersom Askeladden kaster denne fuglen i eventyret, har vi gjort en del eksperimenter med masse, gjennom det å kaste ting. Vi har kastet stein, og sammenlignet dette med når man kaster fjær.

– Vi også eksperimentert med å klemme vann ut av en svamp, kontra en stein, ettersom Askeladden lurer trollet til å tro han klemmer vannet av en stein, forklarer pedagogisk leder Linn Cecilie Thorsen.

Om ikke lenge er det de norske barnehagenes tur til å velge eventyr. Da er det Alf Prøysens «Geitekillingen som kunne telle til ti» som blir eventyret barna skal få tilgang til nye kunnskaper gjennom. Da har barnehagen invitert DuVerden til å komme med innspill for hvordan de kan bruke eventyret til å lære barna om vitenskap.

– Telling, og hva som flyter og synker, er elementært i dette eventyret. Så der finnes det potensial til å gjøre eksperimenter knyttet til dette, etter at vi har lest eventyret, sier Thorsen.

Drar til Hovenga

Når kunnskapsministeren kommer på besøk 17. februar, er det til Hovenga barnehage han tar turen.

– Radehuset er samme virksomhet, så da kommer en del av oss til å dra på besøk dit. Noe vi gjør ofte. Representanter fra Flåtten barnehage kommer også da, sier Omdal.

Hun forklarer at barna på dette tidspunktet ikke helt vet hvem Røe Isaksen er.

– Men de kommer nok til å ha et annet forhold til ham i etterkant.

Artikkeltags