[Nord24.no]: - Vi sendte akkurat avgårde en trailer med containere til Karmøy og Molde. 

Fra Mestervik i Balsfjord har Kanstad Mekaniske bygget seg opp til å bli landets ledende produsent av skreddersydde stålcontainere til avfallshåndtering. Nå har de også investert 17 millioner i å utvikle et nedgravd avfallssystem med elektronisk overvåking, som kan åpne det europeiske markedet for selskapet.

I tillegg har bedriften bygget ut fabrikken og investert tungt i robotteknologi. Men regnskapene forteller om en dønn solid bedrift som hadde råd til å ta et økonomisk løft.

- Etter skatt har vi levert overskudd hvert år. Og vi har pen vekst.

Elin Kanstad reiste fra Balsfjord for å utdanne seg til økonom, og hadde ingen planer om å vende tilbake.

- Men det var på slutten av åttitallet, da var det overflod av økonomer og vanskelig å finne jobb.

I tillegg ble hun gravid.

- Da var det bare å snu i døra på jobbintervjuene.

Eneste kvinne

Så hun fikk jobb i familiebedriften for å vente på bedre tider. Her ble hun, og gikk etterhvert inn som medeier før hun tok over. De er i dag 14 ansatte. 13 er menn.

- Avfallsbransjen var mer mannsdominert før, men det har endre seg. I verkstedindustrien er det fortsatt ganske langt mellom kvinnene ja.

- Du kan ansette noen?

- Det skulle vi gjerne. Men det er ikke så enkelt å finne kvinner som vil jobbe i verksted.

De har heller ikke behov for å gjøre mange jobbintervjuer. Gjennomtrekket er lavt.

- Det er en av fordelene ved å ha bedriften her. Og det betyr nok at de ansatte trives.

Fire av de ansatte er også inne på eiersiden i bedriften.

Utvikler egne produkter

De fleste i Troms har enten de vet det eller ikke brukt produkter fra Kanstad Mekaniske. Bedriften ble startet av Egil Kanstad på 60-tallet. I 1985 kjøpte han et verkstedbygg på auksjon og startet nær fra null. I kontorlokalene henger en gammel Nordys-forside der han demonstrerer et portabelt toalett som ga bedriften kontrakt med Forsvaret. Siden har de satset på containere, og ser seg ikke tilbake.

- Vi har i dag ingen planer om andre typer produkter, sier Elin Kanstad.

Men en container fra Kanstad er mer enn en aluminiumsboks.

- Det meste er skreddersøm. Vi har svært kort vei mellom produksjon og kunder.

Kanstad Mekaniske utvikler alle produkter selv. Dermed sitter de på temmelig unike produkter. Kanstad henter frem en illustrasjon av deres lukkede slamcontainer for avløpsanlegg. Denne samler opp avvannet kloakkslam i et lukket system.

- Vi er alene om å produsere en slik container.

Stort marked

Den er testet ut og utviklet ved anlegg over hele landet. Kanstad har over mange år hatt et nært samarbeid med de regionale avfallsselskapene, og sammen med dem utviklet effektive løsninger som sparer miljøet og gjør transporten enkel. I verkstedet står en rekke kildesorteringscontainere klare til transport. Kanstad Mekaniske har lagt Norge for sine føtter, og forsøker nå å få en fot inn i det svenske markedet i tillegg.

- Alt vi leverer går på hjul. Slik sett er det bra å ligge her, vi er nær E6. Men det blir store avstander når vi skal leverer til Sør-Norge, og hente råmaterialer fra Danmark. Slik sett ville vi nok hatt en fordel av å ha virksomhet på Østlandet, sier Kanstad.

Bildeserie

Kanstad Mekaniske

Utviklingsskostnader på 17 mill.

De er ikke helt uten konkurranse. Da de første nedgravde avfallscontainerne kom satt Kanstad Mekaniske litt på gjerdet. Ideen var god. Med SkatteFunn og Innovasjon Norge i ryggen utviklet de sin egen modell. Opprinnelig skulle det koste 10 millioner. Det endte med 17 millioner.

- Det ble litt mer enn tiltenkt da vi skulle ha elektronisk styring, forklarer Kanstad.

Men nå leverer de en modell som fungerer både sommer og vinter. Sensorer vet når den er full, og sender beskjed til renovasjonsselskapet om å sende tømmebil. De som driver løsningen kan få beskjed om hvor mye avfall hver enkelt kunde kaster, når de låser opp med sin personlige brikke.

I dag står slike containere på flere nye og eksisterende boligprosjekter i Tromsø, på Senja og Silsand. Løsningen er designbeskyttet i EU og øvrige land i Europa som ikke er EU-medlemmer.

- Vi ser et internasjonalt marked. Men vi planlegger ikke konkrete fremstøt de neste par årene, vi har uansett pen vekst.

Hver container ligger på i overkant av 100.000 kroner. Det kan fort bli mye penger av det om EU-markedet åpner seg. Det tenker Kanstad lite på.

- Vi er veldig jordnære her.

Kanstad mekaniske AS

  • Etablert 1985 av Egil Kanstad, i Meistervik i Balsfjord.
  • Hovedeier og daglig leder er Elin Kanstad
  • 14 ansatte
  • Spesialiserer seg på spesialbygde containere til renovasjonsbransjen.
  • Årlig kapasitet er på 600-800 containerenheter.
  • Bedriften er også godkjent påbyggerverksted av Statens vegvesen.
  • Har eget transportselskap.