Lagde liv og røre på Langøya

Morsomt: Cathrine Aass triller terningene mens Vibeke Hansen setter opp regnestykket. Begge var skjønt enige om at dette er en strålende måte å ha mattetimer på, og de vil benytte seg av dette i undervisningen på Rugtvedt.

Morsomt: Cathrine Aass triller terningene mens Vibeke Hansen setter opp regnestykket. Begge var skjønt enige om at dette er en strålende måte å ha mattetimer på, og de vil benytte seg av dette i undervisningen på Rugtvedt.

Artikkelen er over 1 år gammel

Rundt 200 lærere og andre fra skolene i Bamble laget liv og røre på Langøya, med nettopp Liv og røre.

DEL

– Det er faktisk veldig artig å se på lærerne i slike settinger. Det er jo ikke alle som er veldig glade i å få slike utfordringer som de får her ute nå, men så fort de har startet kommer smilet hos samtlige. Det viser meg at det er riktig å være med på slike satsinger som dette, sa kommunalsjef Trond Gausnes på Langøys fredag ettermiddag. Lærerne holdt da på og lekte seg med fagoppgaver sammen med fysisk aktivitet, som er en av delene i satsingsprosjektet Liv og Røre i Telemark.

Intervensjonskommune

Bamble er sammen med Bø en såkalt intervensjonskommune i dette prosjektet. Liv og røre i Telemark er et samarbeidsprosjekt mellom Telemark fylkeskommune og Høgskolen i Sørøst-Norge. Det har en kostnadsramme på 12 millioner, støttet av Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør.

– Vi har hatt piloter i Kragerø og Sannidal, som er med her som instruktører og foredragsholdere i dag. Bø og Bamble blir kommunen som setter i gang prosjektet, og vi skal følge opp med Porsgrunn, Drangedal, Nome og Sauherad som såkalte kontrollkommuner neste år. Da får vi svaret på om det å kombinere fysisk aktivitet med faglig læring og riktig kosthold, har den effekten vi ønsker oss, sier prosjektleder Jorunn Borge Westhrin.

Artige aktiviteter

Fredagens kursing av lærerne i grunnskolen foregikk i to deler. Først en teoretisk del på Quality Skjærgården, før det var skytteltrafikk med båter til Langøya for å gå gjennom den praktiske delen av kurset. Lærerne selv måtte til pers som elever i denne delen, og det var morsomt å se hvor utrolig smilende og lykkelige alle samme så ut til å være underveis.

– Dette er veldig artig å være med på. Og vi kommer helt klart til å bruke dette i undervisningen på Rugtvedt når vi starter opp nå. Egentlig er vi litt i gang fra før av, smilte Vibeke Hansen og Cathrine Aass fra barnetrinnet på Rugtvedt.

Da lokalavisa var på øya holdt de blant annet på med å løse regneoppgaver i stafett. De løp til en rockering, der det var plassert mange terninger. De skulle så sette opp et på forhånd gitt regnestykke ved hjelp av terningenes øyne etter å ha trillet dem.

Artikkeltags