Black Week er godt i gang: – Kundene bruker mer penger enn før

Black Week er godt i gang og folk bruker mer penger enn før, ifølge Elkjøp. Nabo Power har også opplevd at folk stiller seg opp i kø før åpningstid.

DEL

Parkeringsplassen utenfor Elkjøp på Sundjordet var stappfull klokka 11 tirsdag formiddag.

– Vi ser at kundene bruker mer penger i år. Folk reiser mindre og det kan virke som folk har mer penger til overs, sier daglig leder Kristian Hjelbak.

Butikken startet Black Week-salget allerede torsdag sist uke og har hatt førtilbud for medlemmer over helgen. Så langt har det vært en bra start for Elkjøp.

– Det har stått folk klare utenfor før vi har åpna butikken klokka sju. Jeg vil ikke gå ut med klare kundetall, men det var flere kunder i butikken mandagen i år enn i fjor. Likevel har det ikke vært det presset som tidligere år. Mer jevn strøm av kunder i butikken, sier Hjelbak.

La ut alle tilbud fra dag én

Det er en del av smitteverntiltakene at salget foregår over en uke. I år har butikken valgt å legge ut alle tilbud fra dag én, for å unngå opphopning og trengsel. Ved inngangen står en vekter klar og passer på at kunder spriter seg før de går inn. Det blir også tilbudt gratis hansker og munnbind.

– Vi gjør det vi kan for at kundene skal føle seg trygge, og det er godt å se at mange reagerer positivt på tiltakene vi har satt i gang. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på det. De ansatte blir også oppfordret til å bruke munnbind, og jeg er glad for at de tar det så bra og går inn med en positiv innstilling, sier Hjelbak.

Butikken ser en stor økning på klikk og hent, hvor man kan bestille varer over nett og hente dem selv.

– Torsdag eksploderte det, og vi har utvidet bemanningen etter det. I dag morges var vi tre som jobba i en time med å samle varer til klikk og hent. Det er fint å ha et tilbud til de som er engstelig for å gå ut og handle. Nå kan de kjøpe varen på nett og komme å plukke den opp. Vi ser likevel at kundekontakten og veiledning i butikken fortsatt er viktig, sier han.

Folk er tidlig ute med julehandel i år etter anbefalinger fra statsministeren. Det merker også Elkjøp.

– Folk kjøper en kombinasjon av julegaver til venner og julegaver til seg selv. Vi ser at folk har bedt om byttelapp tidligere i år. Det går mye i dyre kaffemaskiner. Vi ser virkelig effekten av hjemmekontor og behovet for god kaffe også hjemme, sier han.

Økning i netthandel

Også Power er godt i gang med Black Week og opplever godt med besøk.

– Det går jevnt hele dagen, vi har godt med kunder i butikken. Akkurat nå er det vel rundt 15 stykker. Det har vært folk som har stått og venta utenfor før vi har åpna også. Vi har dratt tilbudene utover fordi vi ikke ønsker å oppfordre folk til å stå i klynger. Mer spredt utover dagene, sier daglig leder for Power Porsgrunn, Bjørn Erik Berg.

Han har sett en stor økning i nettbestillinger over helgen.

– Vi ser en veldig stor økning på nettbestillinger. Vi har ikke noen forventninger til uka, siden ting er så uforutsigbart om dagen. Men vi har sørget for at butikken er godt bemannet slik at vi kan ta imot kunder på en forsvarlig måte, sier Berg.

Smittevern har vært en viktig faktor også for Power i år.

– Vi har gratis munnbind til de som ønsker det. Vi rengjør disker og oppfordrer folk til å holde avstand. Men vi syns det er veldig hyggelig at folk tar turen innom, avslutter Berg.


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken