Perfekt seiling gjennom Breviksstrømmen

Bulkskipet «Tuju Arrow» ruver i farvannet her det har passer Kalven og er på vei inn Langesundsfjorden mot Breviksbrua og Brevikstrømmen. To loser er med på å manøvrere skipet gjennom den delvis trange skipsleden til Frierfjorden.

Bulkskipet «Tuju Arrow» ruver i farvannet her det har passer Kalven og er på vei inn Langesundsfjorden mot Breviksbrua og Brevikstrømmen. To loser er med på å manøvrere skipet gjennom den delvis trange skipsleden til Frierfjorden. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Aldri tidligere har det seilt et så stort skip gjennom Breviksstrømmen som «Tuju Arrow» sist fredag. – Manøvreringen gikk helt perfekt, sa los Lars Isberg.

DEL

Følg PD på Facebook

Bulkskipet ruvet gjennom Kalven og særlig mellom Brevik og Stathelle gjennom Breviksstrømmen til Frierfjorden og endepunktet Yara på Herøya. 225 meter langt, 33 meter bredt og 72.863 dv tonn.

Det bør presiseres at dette er ikke det største skipet som har anløpt Grenland, men det største som har seilt opp gjennom Breviksstrømmen til Frierfjorden. Til Tangenkaia ved Breviksterminalen har det tidligere kommet kullbåter opp til 150.000 dw tonn. DFDS-fergene som anløper Breviksterminalen tre ganger i uka er 230 m lange.

PDs medarbeider blir med losskøyta fra Langesund og klatrer opp den ti meter lange leideren sammen med losene Lars Isberg og Øyvind Flønes. Det er høye bølger ute på Langesundsbukta denne dagen, men det er losene vant til. Skipsleder Geir Borlaug og inspektør Ellef Hafredal fra Yara Skipning er også med og skal starte inspiseringen av skipet under innseilingen. Det handler om å spare tid, for tid er penger.

Den filippinske kaptein Leo Dela Cruz tar vennlig imot den norske delegasjonen oppe på brua av det ruvende skipet. Sammen med sine to styrmenn, adlydes alle  henvisninger fra de to losene ute fra Langesundsbukta, inn Helgeroafjorden, gjennom Kalven og under Breviksbrua til Breviksstrømmen og gjennom Frierfjorden. Ferden tar rundt to timer inn til Herøya.

Panamax-skipet «Tuju Arrow» er registrert på Bahamas og har et mannskap på 21 filippinske sjømenn om bord. Skipet var ferdig bygget i 2010.

– Dette er første gang jeg er i Norge, sier kaptein Leo Dela Cruz som syntes det var morsomt at skipsanløpet hans vekket så stor interesse.

Langs hele innseilingen følger folk med på det store skipets ferd. Skipsinteressen er stor i vårt område. Det er et fantastisk syn å se det store skipet gjennom det trange farvannet i Breviksstrømmen med boligområder helt ned til sjøen på begge sider.

Inn skipsleden er styringsfarta 10 knop, og farta senkes til 7-8 knop når den nærmer seg Kalven mellom Bjørkøya og Sandøya.

– Vi går for halv maskin innover Helgeroafjorden. Men gjennom Kalven møter vi strømmen og går for full maskin og 10 knop for å få effekt mot strømmen som sendte oss over til babord der den røde staken står. Og der kan vi gå ganske nær, forteller los Øyvind Flønes.

To slepebåter fra Bukser og Bjerging i Brevik kobler seg på forut og akter ute på Helgeroafjorden. Taubåtene er sikkerhets- og beredskapstiltak som er nedfelt i seilingsreglene for skipstrafikken inn til Grenland.

Vanligvis er det bare en los med om bord når et skip ledes inn til Frierfjorden. Men dette skipet er såpass stort at det må være to loser.

– Størrelsen på skipet er spesielt for farvannet. Det blir litt mindre klarering til land og grunner. Dessuten har skipet en traverskran midt foran brua, og det gjør at sikten reduseres, særlig gjennom Breviksstrømmen, forklarer los Lars Isberg.

Derfor er Isberg aktiv og går fra side til side utenfor brua. I tillegg til at los Flønes følger med på de elektroniske instrumentene og styrer på det, så driver Lars Isberg fysisk speiding  inn seilingsleden.

Gjennom Breviksstrømmen seiler losene etter en fast oppskrift og tillært mønster. Losprøven gjennom Breviksstrømmen har de gått opp til en egen eksamen på.

– Vi bruker landemerker. Vi seiler oss fram til merkene og tar svingene på merker. Og når vi er to loser, går den ene ut og ser at det er klart, forteller los Lars Isberg.

Og seilingen gjennom Breviksstrømmen gikk ifølge Isberg, helt perfekt.  Farta på denne strekningen var 7-8 knop. Det har vært flom i Telemarksvassdraget, så det merktes at det er sterkt strøm. Men slusene hadde stengt på Skotfoss et par timer før, for å gi «Tuju Arrow» seilingsro.

– Vi måtte gi litt ekstra maskinkraft akkurat gjennom Breviksstrømmen for å ha god styring, sier los Øyvind Flønes.

Et stort apparat er i sving ved et skipsanløp både av denne typen, og ved andre skipsanløp til Grenland. Sjøtrafikksentralen følger med fra tårnet i Brevik gjennom hele seilasen. Losbåten og taubåtene er engasjert. Yaras inspektører er i sving, og på Vestre kai på Herøya venter havnehjelperne og stuerne. Et skipsanløp er stor logistikk.

«Tuju Arrow» forlater Herøya og skipes ut med loser ombord ved 12-tida tirsdag formiddag.

Artikkeltags