Gå til sidens hovedinnhold

To nye skip er fullfinansiert

Artikkelen er over 9 år gammel

Det nye statlige finansieringsfondet har sikret at Ulsteinvik-rederiet Island Offshore har fått finansiert to av de bestilte fire nye supplyskipene ved STX OSV Holdings Limited.

Dette betyr at skipsverftet i Brevik er sikret jobb for 200 verftsansatte til oktober 2013. Forhåpentligvis vil STX OSV vite i januar at det samme rederiet også får finansiert de to andre bestilte supplyskipene. I så fall vil skipsverftet i Brevik ha oppdrag til sine ansatte til mars 2014.

Verdien av den nå inngåtte kontrakten på de to supplyskipene er på 550 millioner kroner.

Dobbelt med kake

– Jeg deler opp det glade budskap for dere i to deler, slik at det blir dobbelt opp med kake, sa en opplagt glad verftsdirektør Jan Brønsten til de ansatte i kantina tirsdag formiddag.

De verftsansatte svarte ham med applaus.

Overfor pressen utdyper Jan Brønsten at det ikke er en selvfølge at norske rederier bestiller nye skip hos norske skipsverft.

– Vi ved STX OSV tror at årsaken til at vi får denne kontrakten med Island Offshore er at vi bygger bra produkter, vi leverer til tida og vi har gode relasjoner til kundene. Våre kunder trives når de kommer på besøk hos oss her i Brevik, sier Brønsten.

Han viser til at Ulsteinvik-rederiet har fått levert 15 skip fra STX OSV siden 2002. Rederiet har nå 7 nye supplyskip inne til bestilling, og tallet kan bli 9 nybygg dersom de to andre bestillingene kan bli finansiert av det nye, statlige finansieringsfondet som skal behandles av Stortinget før jul.

– Et utfordrende prosjekt

– Det som er mest utfordrende ved å være prosjektleder for byggingen av de nye supplyskipene er å koordinere alle de involverte partene.

Det sier Geir Sæther (35) som til daglig er teknisk sjef ved STX OSV i Brevik. Nå har han fått et tilleggsoppdrag som prosjektleder for byggingen og ferdigstillelsen av de to nye bestilte supplyskipene til rederiet Island Offshore i Ulsteinvik.

– Jeg var prosjektleder for 2 skip som ble levert til samme rederi i 2006 og 2007, så jeg kjenner folkene der, forteller Geir Sæther som synes det er en stor fordel i det kommende oppdraget at han har gode relasjoner til rederiets folk han skal samarbeide med.

Å være prosjektleder for byggeprosessen av nye skip innebærer først og fremst å gå gjennom dokumentasjonen som ligger i kontrakten og jobbe videre med designet av de framtidige skipene.

– Jeg må også tegne kontrakter med underleverandørene for å sikre leveranser i løpende rekkefølge, sier Sæther som nå gjør klar for produksjonen av skipsskroget ved STX i Romania.

Geir Sæther begynte å jobbe ved Brevik Engineering i 2001 og ved STX OSV-verftet for 5 år siden.

– Jeg liker utfordringen med å koordinere alle de involverte og få på plass de nødvendige kontrakter innen riktig tid, sier Geir Sæther som stortrives med å jobbe med menneskene i et så stort prosjekt.