Tradisjonsrikt og moderne porsgrunnsfirma

Av
Artikkelen er over 17 år gammel

Gamle H. Wergeland Trykkeri seilte i flere år under Falch Trykks flagg. For fem år siden overtok tre ansatte den tradisjonsrike porsgrunnsbedriften, som fortsatt har hodet godt over vannet på det knallharde lokale trykkerimarkedet.

DEL
I 1995 kjøpte Jan Gundersen, Leif Walmann og Kjersti Hole Haatveit Falch Trykk Porsgrunn av oslogruppen med samme navn. Da hadde gamle H. Wergeland Trykkeri vært i Falch Trykks hender siden 1986. I fjor høst skiftet trykkeriet navn til Wergeland Grafisk AS.

- Vi følte det var riktig å skifte navn på firmaet siden bedriften ikke lenger var medlem av Falch-gruppen. At vi valgte å ta i bruk Wergeland-navnet så vi som ganske naturlig, når en tenker på de lange tradisjonene trykkeriet har i Porsgrunn, sier daglig leder Jan Gundersen.

Og det er virkelig snakk om et firma med røtter langt tilbake i det lokale næringslivet. I 1895 etablerte porsgrunnsmannen Hermann Wergeland sitt eget trykkeri i Ligata. Omkring ti år senere flyttet virksomheten inn i lokaler på tomta hvor Schrøders Kro holder til i dag.

Barnebarnet overtok

- Trykkeriet ble værende på dette stedet frem til 1966. Da flyttet bedriften inn i nye lokaler i Hovenga. Daglig leder var Rolf Wergeland, som var barnebarnet til gründeren Hermann Wergeland, forteller Jan Gundersen.

Da trykkeriet ble kjøpt opp av Falch Trykk i 1986, hadde firmaet fortsatt tilholdssted i Hovenga. I 1993 skiftet trykkeriet base for tredje gang. Nå ble det Engerfeltet på Vallermyrene som skulle være tilholdssted for virksomheten.

- Da jeg og to av mine arbeidskolleger kjøpte firmaet av Falch Trykk i 1995, ble vi enige om å beholde både det nye og det gamle navnet i en overgangsperiode. I september i fjor kuttet ble Falch-navnet kuttet ut for godt, og bedriften heter i dag Wergeland Grafisk AS, sier Gundersen.

Settekasse

Til tross for at det tradisjonsrike navnet ble ivaretatt, har det skjedd store forandringer siden Hermann Wergeland brukte settekasse i Liegata på 1800-tallet.

- De siste årene har vi trykket på offset-metoden. Selv om det nå også går an å trykke med laser, er det foreløpig ikke tatt i bruk hos oss, sier Jan Gundersen.

Wergeland Grafisk kan derimot tilby mer enn å trykke foreningshefter, reklamemateriell, visittkort, klippekort og diverse brosjyrer.

- I tillegg til å trykke forskjellig materiell er vi også behjelpelige med å produsere dette helt fra bunnen av. Vi har typografer og grafiske designere som kan utforme reklamemateriell og nyhetsbrosjyrer helt fra idéstadiet, sier Gundersen, og legger til at bedriften også kan lage internettsider.

Stabil omsetning

Selv om hovedtyngden av kundene befinner seg i Grenland og Vestfold har Wergeland Grafisk også kunder langveisfra.

- Geografisk sett spiller det liten rolle hvor kunden holder til. Med dagens datateknologi kan kunden sende oss et utkast på sin egen idé. Vi kan sende et forslag tilbake, og kunden kan på kort varsel få trykket sitt materiell, sier Jan Gundersen.

Det tradisjonsrike porsgrunnsfirmaet har i dag 14 ansatte fordelt på 12 årsverk. Omsetningen var på om lag 12 millioner kroner i fjor, og Gundersen kan fortelle at det har vært en stabil økonomisk sirkulasjon de siste årene.

- Vi er komfortable med omsetningen, og vi har en rekke større kunder som hvert år bidrar til at omsetningen ligger på et jevnt nivå. I fjor hadde vi også i oppdrag å trykke alt Oslo kommune trengte til 1000-årsjubileet.

I nærområdet er Isola og Romnes store kunder, sier Wergeland-sjefen.

Tøff bransje

Da PD besøkte trykkeriet var det latter og muntre stemmer i spiserommet. Arbeiderne så ut til å trives i de lyse og romslige lokalene.

- Vi har rundt 700 kvadratmeter å boltre oss på, og det er plass i massevis for oss. Plassmangel var årsaken til at vi flytte fra Hovenga, og lokalene vi disponerer i dag fungerer utmerket, sier Gundersen.

Selv om gamle H. Wergeland Trykkeri har holdt det gående i over hundre år, tar daglig leder Jan Gundersen det ikke som en selvfølge at bedriften opplever nye hundre.

- Det er en overetablering av trykkerier i grenlandsområdet, og det er hard konkurranse om kundene. Jeg tror likevel at potensielle kunder er klar over Wergelands tradisjoner i trykkeribransjen, men det vil nok ta litt å opparbeide navnet igjen, sier Jan Gundersen.

Artikkeltags