Jimmys har helt rett

KREVENDE: Enkelt og korrekt budskap fra Daniel Christensen.

KREVENDE: Enkelt og korrekt budskap fra Daniel Christensen.

Av

Jimmys-innehaver Daniel Christensen sier her i avisa at «for å overleve er vi nødt til å tenke nytt». Det er selvfølgelig riktig. De som ikke klarer å utvikle nye konsepter og omstille seg i et dramatisk endret marked vil neppe kunne opprettholde et driftsgrunnlag.

DEL

PD mener  Dette gjelder generelt, og slik er markedet satt på spissen gjennom en krise som ikke slipper taket med det første.

Ingen i serveringsbransjen kunne være forberedt på å plutselig måtte stenge og miste all omsetning over natta. Derfor har krisekompensasjon fra myndighetene vært nødvendig. Men for denne bransjen er ikke statskompensasjon og håp om bedre tider nok. De er nødt til å intensivere produktutvikling, for endringer kan bli langvarige, antakelig varige.

For politikere er det for enkelt å be folk holde seg hjemme, og oppfordre til å støtte serveringsstedene med å bestille takeaway. Omstilling tar tid og myndighetene kan ikke bare stenge ned uten å komme på banen med kompensasjonsordninger. 12. mars var helt akutt og krisehåndtering måtte ta tid, men nå bør ikke innlysende strakstiltak være noen langsom øvelse. Det går for seint.

For noen er takeaway en farbar vei videre, men det blir vanskelig hvis det eneste du har på menyen er biff og bearnaise til 350 kroner. «Ta med hjem»-konseptet fungerer dårlig også dersom forretningsmodellen hovedsakelig er basert på gin tonic. Utover krisepakker, som ikke varer evig, må bransjen omstille seg.



Artikkeltags

Kommentarer til denne saken