Smult farvann for privat tjeneste

Losbåtfører Terje Valmestadrød med Kenneth Valseth Molvær som matros i sommerjobb. Her er de på vei ut til Langesundsbukta for å hente en los som har ført et bulkskip ut fra Kragerø. Skipet bordes og losen hentes over i losbåten fire mil ut fra Langøytangen fyr.

Losbåtfører Terje Valmestadrød med Kenneth Valseth Molvær som matros i sommerjobb. Her er de på vei ut til Langesundsbukta for å hente en los som har ført et bulkskip ut fra Kragerø. Skipet bordes og losen hentes over i losbåten fire mil ut fra Langøytangen fyr.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Etter litt støy i starten, har det gått stille og rolig for seg i lokalsamfunnet at Langesund losbåtstasjon er privatisert. Det er ikke lenger Kystverket som driver tilbringertjenesten, men Buksér og Berging.

DEL

PD ble med losbåten fra Langesund, for å hente en los som hadde ført en tysk bulkbåt ut fra Kragerø. Skipet hadde hentet en last med stein som skal brukes i asfaltroduksjon i Tyskland.

Rederiet Buksér og Berging AS eier og driver losbåtene. Losbåtførerne er ansatt i Buksér og Berging. Losene er fortsatt ansatt i Kystverket. I 2016 overtok Buksér og Berging alle Kystverkets losbåtstasjoner og losbåter.

– Vi losbåtførere følte veldig stor usikkerhet da Buksér og Berging skulle overta tilbringertjenesten for los, og vi losbåtførere skulle få dem som arbeidsgivere, sier Terje Valmestadrød som er losbåtfører ved Langesund losstasjon.

Men nå har ordningen vært i praksis i over et år, og losbåten i Langesund kommer og går til alle døgnets tider, slik den alltid har gjort.

Ved Langesund losstasjon er det 6 årsverk fordelt på 7 ansatte losbåtførere. Som ansatt i Buksér og Berging er losbåtførerne nå å anse som sjøfolk og dermed er arbeidstida underlagt sjøsikkerhetsloven.

Turnus for losbåtførere

– Det er innført en endring i antall timer per årsverk. Vi losbåtførere har en turnus der vi går to uker på og har to uker fri. Om sommeren går vi tre uker på og har tre uker fri, da inkludert tre ukers ferie, sier Terje Valmestadrød.

Han er bosatt i Vinterbro i Ås kommune. Når han er på vakt i Langesund, bor han på losstasjonen. De andre losbåtførerne er bosatt lokalt og drar hjem for å sove.

Langesund losstasjon har alle fasiliteter med kontor, oppholdsrom og soverom.

Losene har sin base i bygget til Grenland Havn på Strømtangen i Brevik der også losoldermannen holder til. Losene er fortsatt offentlig ansatt i Kystverket.

Losbåten i tjeneste

Når et skip trenger los brakt om bord til et skip ut eller inn fra Grenland, får losbåtføreren beskjed via en sms fra Horten. En tilbringertjeneste med losbåt skal kunne ta opptil 40 minutter. Det handler om kostnader.

Ved Langesund losstasjon er losbåten Los 110 stasjonert. Den gamle losbåten ligger også ved kai i Langesund, den er reservebåten som også er vedlikeholdt og klar til bruk.

Styrmenn og skippere

– Det sier seg kanskje selv, men hva består losbåtførernes jobb i?

– Vi losbåtførere er utdannet styrmenn og skippere og har tidligere tjenestegjort på skip. Tilbringertjenesten for los består i å bringe losene til og fra skip og til og fra land, forteller Terje Valmestadrød.

Gjennomsnittlig er losbåten på 11-12 oppdrag med los til og fra båter inn og ut av Grenland. På det aller travleste har det vært opp til 30 oppdrag.

Losbåten som nå drives privat av Buksér og Berging er ikke lenger med i den offisielle kystberedskapen. Men de ansatte på losstasjonen i Langesund følger med.

Sist søndag hentet de inn og reddet en fritidsbåt som hadde fått motorstopp utenfor Skjæregg. Redningsoperasjoner er det Hovedredningssentralen som har ansvaret for.

Artikkeltags