Strålende vår på «Badet»

Petter Jørgensen og Stig Kolbjørnsen er godt fornøyde med første halvår i år. Målrettet arbeid har gitt 60 prosents omsetningsøkning, hevder hotell-duoen.

Petter Jørgensen og Stig Kolbjørnsen er godt fornøyde med første halvår i år. Målrettet arbeid har gitt 60 prosents omsetningsøkning, hevder hotell-duoen. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Langesund Bad har hatt en omsetning på 4,6 millioner første halvår i år. På samme tid i fjor var omsetningen 2,9 millioner. Også resten av året ser meget lovende ut for den tradisjonsrike overnattingsbedriften.

DEL

– Vi er meget godt fornøyde med disse tallene. Vi snakker om en omsetningsøkning på hele 60 prosent, og selv om dette er helt i tråd med de målene vi satt oss for 2010, er det meget gledelig å se at satsingen vi gjør faktisk bærer frukter, sier hotelldirektør Petter Jørgensen.

Omsetningsøkningen fordeler seg jevnt på kurs/konferansedelen og overnattingsdelen.

– Også restauranten går bra, sier Jørgensen.

Mange faktorer

I en tid hvor det til stadig meldes om vanskelige tider i reiselivsbransjen, klarer altså Lange-sund Bad kunststykket å øke kraftig.

– Dette er først og fremst hardt arbeid fra samtlige over tid. Det er faktisk ikke noe som kommer av seg selv i denne bransjen heller, og for oss som er relativt små, er det viktig at vi gjør de riktige tingene. Uten en stab som skjønner hva som skal til for å nå de målene vi setter oss, hadde dette aldri gått, sier direktøren.

Han ramser også opp styreleder Lars Rise og hans families satsing på å få tilbake den gode atmosfæren i de gamle bygningene som en viktig faktor. Ansettelsene av dyktig kokk, hovmester og annet personell mener han har vært helt avgjørende, i tillegg til at det er ansatt salgs- og markedssjef.

Bra høst også

Salgs- og markedssjef er Stig Kolbjørnsen. Han forteller at det ser meget lovende ut for høsten også.

– Vi forsøker å være ute i god tid med markedsføring og innsalg, og allerede er vi i gang å selge julebord. Vi forsøker å ligge i alle fall fem måneder i forkant, og det gir resultater. Vi er også veldig målretta mot bedriftsmarkedet. Kurs og konferanser er en viktig del av omsetningen vår, og den høysesongen er høst og vinter. Det ser også veldig bra ut allerede, røper han.

Når vi spør direktør Jørgensen, viser han oss tallene for det som allerede er solgt. 8,1 millioner er det solgt for totalt i 2010 på Badet. Omsetningen for hele fjoråret var på 8,9 millioner.

Skal i balanse

Som PD har omtalt tidligere, har Langesund Bad lagt noen vanskelige år bak seg. Fjoråret viste tydelig at ting var på rett vei, men likevel kommer årsregnskapet til å vise en liten minus.

– Men målet for 2010 er helt klart at vi skal i balanse. Vi har også fått ut regnskapstallene til og med april, og de viser at vi helt klart er i ferd med å nå det målet, sier Jørgensen.

Han mener også at oppgraderingen av standarden på de rundt 30 rommene på Langesund Bad har vært viktig. Nå har alle sammen toalett, dusj, tv og gratis trådløst internett.

– Salget så langt viser også at august blir bedre i år enn i fjor, til tross for at vi fikk en unaturlig topp på grunn av Full City- ulykka den gangen. Det er takket være bevisst bearbeiding av markedet der ute dette siste halve året, sier en meget fornøyd Petter Jørgensen.

Artikkeltags