Den nye logoen til Kunsthall Grenland har skapt harme og debatt, og ordfører Øystein Beyer er en av de som har gått hardt ut mot at logoen skal pryde det nye offentlige kulturhuset Ælvespeilet.
I samarbeid med et designbyrå har leder for kunsthallen, Andreas Rishovd, valgt en logo som er til forveksling lik advarsel mot gift. Til PD forrige uke sa designeren at de har definert hva kunst er, og hva Grenland er. Dét er ikke sauer, dyr og natur, men industri og løsemiddelskader. Dette er arven vår, ble det forklart på en pressekonferanse.
Arven vår er ikke omstridt, heller ikke at kunst må skapes i fri utfoldelse uten politiske eller moralske bindinger. Det er også et sunnhetstegn at kunst skaper debatt. Men i kunsthall-saken har noe gått galt. Giftlogoen framstår i beste fall som et uttrykk for begrepsforvirring, men ser mest ut som resultat av en intellektuell temakveld med litt for mye rødvin.
I bestrebelsene etter å komme videre fra et gammeldags industrisamfunn til et moderne teknologi-, kunnskaps- og servicesamfunn må vi være åpne om Porsgrunns fortid som en av landets verste miljøkatastrofer. Å plante en giftadvarsel på det nye kulturhuset er likevel søkt og virker helt malplassert. Skulle man følge denne terminologien, burde Herøya Industripark vært omdøpt til Dioksinparken, og kulturhuset burde hete Kvikksølvspeilet. Vi håper at Ælvespeilets program ikke bare blir en søvndyssende hyggefest med opera og gladkultur, men at de også vil provosere og sjokkere oss innenfor en bred skala av uttrykk. Det kan gi gode kunstneriske opplevelser, på et helt annet nivå enn en permanent giftadvarsel på veggen.