Gå til sidens hovedinnhold

Tungtrafikken i Porsgrunn

Artikkelen er over 13 år gammel

Porsgrunn Min By-sjef Lars Iver Larsen vil lede tungtrafikken vekk fra Lilleelevgata. I stedet vil han skilte omkjøring på E18 via Herøya. Dette har fått Herøya velforenings Tone Bastiansen til å se rødt. Hun mener at Larsens forslag er egoistisk, og at det er direkte umoralsk å dytte problemene i Lilleelvgata over på Herøyas befolkning.

Vi syns det er flott at PMB engasjerer seg i debatten om trafikkforholdene i Porsgrunn sentrum, og vi er selvsagt enig med Larsen i at forholdene i Lilleelevgata er fullstendig uakseptable. Vi mener imidlertid at det vil være galskap å lede tungtrafikken gjennom Herøya. Det vil kun gjøre vondt verre. Trafikksituasjonen på Herøya er nemlig ille nok som den er. Daglig dundrer tusenvis av biler og vogntog tvers gjennom bydelen. Velforeningen har i en årrekke kjempet for en tryggere skolevei for bydelens elever, men fremdeles har svært lite skjedd.

Trafikkforholdene i Lilleelevgata har vært kaotiske i en årrekke uten at politikerne har vist tilstrekkelig handlekraft. Sant nok er det etablert en gang- og sykkelsti, som har gjort livet litt enklere for de myke trafikkantene. Flaskehalsen ved jernbaneovergangen, som er hovedårsaken til de lange bilkøene i rushtida, er det ikke gjort noe med.

Tidligere i sommer ga bystyret grønt lys for en ny riksveitrasé over Vallermyrene, men saken blir ikke avgjort før Miljøverndepartementet eventuelt gir grønt lys for å legge veien over de fruktbare jordbruksområdene. Vi har tidligere, på denne plass, hevdet at politikerne bør vurdere Fjordnett Grenlands forslag. De vil som kjent lede trafikken fra Moheim under boligområdene på Eidanger, videre øst for Bjørntvedtbruddet og i tunnel under Bjørntvedt til Kulltangen. I mellomtiden er det i hvert fall ingen løsning å sende tungtrafikken gjennom boligområdene på Herøya.