Lite drama om ny milliardvei

2019: Kåss og vegvesenet i møte i fjor, med mye mer drama.

2019: Kåss og vegvesenet i møte i fjor, med mye mer drama.

Av

Ny riksvei mellom Skjelsvik og Geiteryggen kan ha rykket fram i køen, til 2027. Statens vegvesen vil bruke 5,3 milliarder på prosjektet, og legger til grunn at staten betaler 2,6 milliarder, resten er bompenger. Opplysningene ble lagt fram i bypakke-styringsgruppa sist fredag.

DEL

PD mener Fra ordfører Kåss i Porsgrunn har det vært ganske stille etter møtet, og det er uvanlig, for Rv36-møter har tidligere fått ordføreren til å sprelle med både armer og bein i vill protest. Det må være noe med vegvesenets nye pakke som virker avslappende.

Vi har ikke fullt innsyn i hva vegvesenet planlegger, men vi må anta at de har lagt inn tunnel gjennom Herøya, ikke åpen firefeltsvei som de luftet for en tid tilbake. Vi må også anta at de ikke går inn for veikonstruksjoner som både vil rasere områder mellom Øyekast og Klyve og føre til en langvarig og helt håpløs strid. Ingen er tjent med reprise på fraksjonskrigen om nye E18, en i all hovedsak destruktiv prosess.

Det kan tenkes at Kåss-leiren vurderer 5,2 milliarder for ny riksvei som spiselig, med veibygging for rundt to milliarder i Porsgrunn og rundt tre i Skien. Fra Porsgrunns side er det ikke kommet protester mot at bompenger forlenges på samme nivå i 8–10 nye år.

Vi mener fortsatt det er viktig å bygge ny Rv36, først og fremst for å kople sammen europaveier, og løse noen av de akutte lokalveiproblemene. Vi tror gjensidig respekt og forståelse mellom partene er rett vei å gå.



Artikkeltags

Kommentarer til denne saken