Danset halling i gymtimen

Andreas Weerum, Eline Raaen, Susan Nguyen, Magnus Svendsen, Silje-Marie Flatin, Sindre Graue, Sivert Holmen og John Preben N. Kristoffersen. Ingrid Heieren (bak med fele). 2. klassingene ved idrettslinja på Porsgrunn videregående skole la ikke skjul på at de kjente hallingdansen på knærne. Bygda dansar er utviklet av Stiftinga Rådet for folkemusikk og folkedans.

Andreas Weerum, Eline Raaen, Susan Nguyen, Magnus Svendsen, Silje-Marie Flatin, Sindre Graue, Sivert Holmen og John Preben N. Kristoffersen. Ingrid Heieren (bak med fele). 2. klassingene ved idrettslinja på Porsgrunn videregående skole la ikke skjul på at de kjente hallingdansen på knærne. Bygda dansar er utviklet av Stiftinga Rådet for folkemusikk og folkedans. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Gymtimen til 2. klassingene ved idrettslinja ble satt av til både «gangar» og «halling», da danseprosjektet Bygda dansar startet sine kurs for Porsgrunn videregående skole.

DEL

Det nasjonale danseprosjektet, Bygda dansar, iverksatte i høst sitt treårige delprosjekt «Tiljetak» i Telemark. Ved å gi ungdom i alderen 15-19 år profesjonell danseundervisning, ønsker de å vekke interessen, samt videreføre den lokale folkedansen fra Telemark til yngre generasjoner.

2. klassingene ble introdusert for tradisjonelle telemarksdanser som halling og gangar. Og med live felemusikk, ble det en dose bonderomantikk i Porsgrunnshallen tirsdag morgen.

Både gøy og vondt

– Det var faktisk veldig ålreit, og ikke minst gøy med innslag av fele. Men det gjorde også litt vondt da vi måtte danse i knestående under halling, sier Susan Nguyen.

– Ja, vi må nok tilpasse benmuskulaturen litt bedre, skyter Andreas Weerum inn.

Prosjektleder Ingrid Heieren forteller at PVS er den 7. telemarksskolen hun besøker med prosjektet så langt.

– Vi prøver å komme oss rundt i hele fylket. Nå skal vi være i Porsgrunn ut uka, og sørge for at de fleste klassene får oppleve folkedansen.

Bygda dansar er representert over hele landet. Delprosjektet Tiljetak fokuserer spesifikt på folkedanstradisjonene fra Telemark. Så langt har det ikke vært noe å utsette på responsen.

– Det er veldig gøy å gjøre dette. Vi merker at ungdommen tar folkedansen imot med åpne armer, og at de ikke er redd for å prøve noe nytt.

Smakebit

Kurset er ment som en smakebit, hvor man forsøker å rekruttere flest mulig til videreførende kurs. Derfor legger Bygda dansar til rette for enda mer undervisning for de som er interessert.

– Dersom man vil lære mer, kan man ta kontakt med oss. Så kan vi legge til rette for mer undervisning, helt gratis. Det blir helgesamlinger, sier Heieren, som er fra Jølster i Sogn og Fjordane.

Hun forteller at det er mange som har lært seg folkedans gjennom prosjektet, som så dagens lys tilbake i 2001. Sivert Holmen, som steppet inn på kort varsel på vegne av prosjektmedarbeider Bjørnar Blaavarp Heimdal tirsdag, er en av dem.

– Jeg er opprinnelig spelemann, med bakgrunn fra folkemusikken. Men lærte meg folkedansen gjennom satsingen til Bygda dansar, forteller oppdalingen.

Fire nye PVS-klasser skal hver dag ut denne uka bruke kropps-øvingstimene til å kjenne på hvor krevende det er å danse folkedans. To uker etter introduksjonskuret er over, kommer Bygda dansar tilbake for en oppfølging.

Lise Sønstebø, lærer ved idrettslinja, forklarer at de ikke er fremmede for å bruke dans i undervisningen.

– Tidligere har vi øvd på å danse polka, og andre selskapsdanser som swing. Men folkedansen innebærer nok litt andre rytmer enn hva elevene er vant til, sier hun.

Artikkeltags