Gå til sidens hovedinnhold

Kjemper for hydrogenpumpa

Artikkelen er over 9 år gammel

Statoil kommer til å fjerne hydrogenpumpa på Herøya, om ingen melder interesse for å overta driften innen kort tid. Zero mener lokale krefter bør kjenne sin besøkelsestid.

Det er ikke så mange som kjører biler på hydrogen i dag. Her i Grenland er det totalt ni biler på veien. De få som har valgt det miljøvennlige drivstoffet er imidlertid avhengige av tilgang på en hydrogenpumpe. Om pumpa på Herøya blir lagt ned for godt, frykter Zero at man havner bakpå i prosessen med å gjøre hydrogen til et naturlig valg som drivstoff i Norge.

Sakte mens sikkert

– Det er noen år til hydrogen blir et vanlig drivstoff for privatbiler i Norge. Bilindustrien utvikler imidlertid stadig nye modeller, så da er det desto viktigere å opprettholde muligheten til å ha bilene i drift, også i Norge, mener Einar Håndlykken, daglig leder i Zero.

Mandag morgen viste han og kollega Trond Risberg fram Hyundais Tucson ix FCEV, en av få biler som går på hydrogen som drivstoff her til lands.

– Dette er litt som med mobiltelefonen. Den eksisterte lenge på markedet før det virkelig tok av. I dag er det noe alle har, argumenterer Håndlykken.

– Hvem kan ta over driften etter Statoil?

– I Akershus fylkeskommune har man bevilget 20 millioner kroner til hydrogenstasjoner i 2012. Vi tror jo ikke noen av de pengene vil brukes i Porsgrunn, så her mener vi politikerne må trå til lokalt. Næringslivet burde også kunne bidra, så Porsgrunn kan være med å spille en sentral rolle i det viktige arbeidet som gjenstår med å gjøre hydrogen attraktivt som drivstoff. Om lokale bedrifter er interessert håper vi de tar kontakt med oss, oppfordrer Håndlykken.

– Trist

Ordfører Øystein Beyer synes det er synd at Statoil trekker seg fra videre drift av hydrogen-pumpa på Herøya og i resten av landet, men at kommunen skal være med å finansiere en eventuell videre drift tror han er svært lite sannsynlig.

– Vi har vært med på dette siden 2004, og har blant annet benyttet oss av hydrogenbiler i kommunen. I sin tid hadde vi faktisk landets største bilflåte bestående av hydrogenbiler. Det har vært spennende å være med på dette som et prosjekt, men nå tror jeg det er på tide at noen andre overtar stafettpinnen.

– Hvem kan ta over?

– Det tror jeg ikke jeg er den rette til å kommentere, men kommunen må nok prioritere andre ting enn å drifte en hydrogenpumpe, uansett hvor positivt det er for miljøet, sier han.

– Det har vært verdifullt for kommunen å delta, men nå føler jeg at noen andre må overta.

Har allerede utsatt fristen

Statoil kommer i utgangspunktet ikke til å utsette fristen for permanent nedleggelse av hydrogenpumpa på Herøya.

Statoil ASA har i en årrekke arbeidet med hydrogenteknologi og forretningsutvikling for hydrogen, med målsetting om å evaluere og utvikle hydrogen som et framtidig drivstoffalternativ innen transportsektoren. Et lite nettverk av stasjoner ble bygget opp i perioden 2006-2010 for å demonstrere hydrogen som drivstoff.

Endelig dato

Morten Eek, mediekontakt for markedsføring, prosessering og fornybar energi i Statoil kan fortelle at fristen for nedleggelse av pumpa på Herøya opprinnelig var satt til 31. desember 2011.

– Det var samtaler med parter som var i dialog om muligheter for overtagelse med tanke på videre drift, og vi utsatte dermed fristen til 16. februar 2012. Når det gjelder Porsgrunn, vil dette være den endelige datoen for avviklingsplanene, sier han til PD.

– Er det knyttet store kostnader til å sette en pumpe på «vent»?

– Ja, noe er det, uten at jeg kan gi et eksakt beløp på hva en slik kostnad utgjør for oss. Dessuten handler dette først og fremst om at Statoil fokuserer på utvikling av hav-vind innen fornybar energi. Det betyr at vi har avsluttet forretningsvirksomheten på dette området, og ønsker å knytte ressursene opp mot andre prosjekter så raskt som mulig, sier han.

Ønsker lykke til

Statoil takker i en pressemelding alle aktører som har vært med underveis.

– Vi ønsker hydrogenpartnere, utviklere og kunder en framtidig suksess med å etablere hydrogen som et lønnsomt og bærekraftig driv-stoffalternativ, uttaler Statoils Guntis Aboltins-Abolins.