Lokal gründer med sosial modell

Andreas Friis satser på å slå to fluer i ett smekk. Han vil skape en levedyktig bedrift med arbeidsplasser, og samtidig bidra til å hjelpe mennesker i andre land som har behov for det.

Andreas Friis satser på å slå to fluer i ett smekk. Han vil skape en levedyktig bedrift med arbeidsplasser, og samtidig bidra til å hjelpe mennesker i andre land som har behov for det. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

I flere år var Andreas Friis viseadministrerende direktør i et sosialt ansvarlig firma i Toronto. Den arbeidsmodellen har han valgt å ta med seg hjem til Norge og Porsgrunn.

DEL

Firmaet han arbeidet for i Canada, donerte halvparten av overskuddet til en internasjonal hjelpeorganisasjon. Porsgrunnsgutten ønsker å ta det enda lenger.

– Planen er å donere all framtidig avkastning til gode formål. For hver energibar jeg selger, donerer jeg et måltid til et sultent eller underernært barn i Afrika. Det langsiktige målet nå er at jeg i løpet av noen år har donert bort én million måltider, sier Andreas Friis, som er utdannet siviløkonom ved NHH i Bergen.

– Jeg har alltid følt at jeg har hatt det jeg trenger i livet. Derfor vil jeg bruke det jeg har lært ved NHH og i arbeidslivet til å hjelpe andre som ikke har det de trenger.

Både sunt og godt

Firmaet hans har fått navnet Live Arctic, og ideen er enkel.

– Jeg skal utvikle sunne, naturlige matprodukter som baserer seg på positive sider av den norske livsstilen. Med aktiviteter som klatring, padling, gå i fjellet og mye mer, sier han.

Det første produktet er allerede ferdig og snart klar for produksjon.

– I samarbeid med Nofima Mat, som tidligere het Matforsk, ved Universitetet på Ås, har jeg utviklet sunne og naturlige energibarer. Jeg visste absolutt ingenting om matbransjen da jeg begynte med dette, så det har blitt en del prøving og smaking, sier han fornøyd.

Energibarene inneholder et lavt kalorinivå, har lav glykemisk index, mye proteiner, masse fiber og en dagsdose Omega- 3.

– Men hvordan smaker de?

– Haha, veldig godt, håper jeg. Det første produktet som kommer på markedet er en naturlig blåbær-bar med 25 prosent blåbær, og jeg har fått god tilbakemelding på smaken. Det morsomme med det er at vi har prøvd mange smaker, og alltid er det noen som liker den siste smaken best. Jeg har planer om å lansere flere smaker på sikt, sier han.

Produserer i Spania

Friis har fått solid drahjelp og opplæring av flere matprodusenter og eksperter i Norge, men leverandører og produsenter må han ut av landet for å finne.

– Jeg har funnet flere produsentalternativer, og har gjort en avtale med en produsent i Spania. Nå står jeg klar til å trykke på knappen for å gjøre første bestilling, sier han.

Samtidig går Andreas Friis i gang med den videre utviklingen av firmaet.

– Det går på å utvikle nettbutikk og hjemmeside, produktdesign og å finne flere kunder. Det er nok å ta tak i, men jeg har veldig tro både på produktet og modellen. Etter hva jeg vet er jeg den første i Norge som prøver denne forretningsmodellen, og blant få i Europa, sier han.

Artikkeltags