– Nå starter bileventyret

Direktør Ivar Brynhildsvoll i Miljøbil Grenland vil ikke ha presse innenfor dørene. Det nye elbil-batteriet er sensitivt materiale i et stort forretningsmarked.

Direktør Ivar Brynhildsvoll i Miljøbil Grenland vil ikke ha presse innenfor dørene. Det nye elbil-batteriet er sensitivt materiale i et stort forretningsmarked. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Etter 12 års drift er Miljøbil Grenland endelig klar for det store startskuddet: Produksjon av høyteknologiske batterier skal begynne, de planlegger å ansette 200 nye operatører og trenger nytt stort produksjonsbygg.

DEL

Før jul fikk Miljøbil Grenland 15 millioner kroner fra Norsk Forskningsråd, og de indiske eierne har latt pengekrana stå åpen siden de kom inn i selskapet på Herøya i 2007. Hittil har indiske Tata investert 125 millioner kroner i elbil-prosjektet.

Historien om Miljøbil Grenland er etter hvert lang og innholdsrik.

De startet med utleie av en flåte elbiler i 1998, men batteriene i bilene bestod av tungmetallene nikkel og kadmium. Det utviklet seg til et miljøproblem, og i 2002 var det stopp.

I verdenstoppen

I fem år fram til 2007 ble grunnlaget lagt for den nye forretningsideen. Miljøbil Grenland skulle bli blant de ledende i verden på batterier til elbiler.

– Vi er nå foran Tyskland og USA, sier produksjonsdirektør Ivar Brynhildsvoll.

Allerede for 7-8 år siden visste selskapet at de hadde kunder som ville kjøre elbil, men selskapet manglet et produkt å selge.

– Vi gjør det motsatte av elbilprodusenten Think. De lager bil og kjøper batteri, vi lager batteri og kjøper bil.

– Vi har bygget en organisasjon med vesentlige bidrag fra industri- og forskningsmiljøet som finnes rundt oss lokalt.

– De siste tre årene har vi utviklet et batteri som ligger langt framme, sier Brynhildsvoll.

180 kilometer

Batteriløsningen, delvis bygget på innkjøpt teknologi fra Canada, er snart gjennom testfasen. Ingen materialer er miljøfarlig, bilene som er av type Golf-klassen kan kjøre 18 mil uten å lade, med toppfart 110 km/t.

Batteriene kan lades i en helt vanlig stikkontakt, som en mobiltelefon. Det er Tata som lager bilene. Forretningsplanen er å frakte biler fra India til Grenland. Her skal motorer med egenutviklede batterier monteres og leveres ut i markedet.

De første bilene skal lages til høsten, og første driftsår er planen å ferdigmontere 500 Tata-biler.

Jobbintervjuer

Om noen dager begynner intervjurunder for å ansette nye folk. I løpet av to år skal de ansette innpå 200 personer.

– Pengene vi nå har fått fra forskningsrådet har vært veldig avgjørende for at selskapet blir værende i Norge. Eierne ser at Norge bidrar, sier Ivar Brynhildsvoll.

Artikkeltags