– Bransjen har venta på at noen skal komme med et bærekraftig klesmerke som samtidig er kommersielt, sier Sara Fosstvedt.

Hun sitter på kontoret hos F5 i Øvre Slottsgate, et arbeidsfellesskap, showroom, agentur og butikk som ligger i Oslo sentrum. Bak skrivebordet henger plagg fra den første kolleksjonen til Age of Enlightenment eller AoE. Et nytt skandinavisk klesmerke som henvender seg til engasjerte, kreative og handlekraftige mennesker, nysgjerrige på verden og andre kulturer. Fosstvedt er grunnlegger og daglig leder.

– Folk har hatt inntrykk av at Fairtrade-produkter kun er skapt av strisekker og hamp. Med AoE skal vi sørge for å kombinere gode materialer med bra design.

Savnet dybde

Sara vokste opp på Osebakken, i et hjem hvor samfunn og politikk ble diskutert rundt middagsbordet. Moteinteressen lå latent, og hun fikk seg jobb hos Urban på Down Town. Deretter flytta hun til Oslo, tok bachelor i markedsføring ved BI og fortsatte med salg og distribusjon av klær. Det var full fart og spennende tider, men etter første motemesse i København gråt hun i bilen på vei hjem.

– Hva slag overflatisk verden er jeg med i, tenkte hun.

– Og etter to år måtte jeg gjøre noe annet.

Vendepunktet kom med mastergrad i Australia. Hun bodde i kollektiv med en russer og en palestiner, og politisk engasjement sto igjen på dagsorden. Sara rettet markedsføringsstudiene inn mot hvordan moteindu-strien kan bidra til utvikling i samfunnet og skrev oppgave om svenske Nudies samarbeid med Amnesty International for å fremme menneskerettigheter.

– Deretter reiste jeg til Ghana. En liten non-profit organisasjon som delte ut mikro-lån til syersker søkte etter en person med markedsføringsbakgrunn og erfaring med mote. Jeg var der i to måneder og lærte opp syerskene i salg og markedsføring. Etterpå reiste jeg rundt og møtte en gjeng med kunstnere og kreative folk, forteller Sara.

Ideen om et klesmerke ble unnfanget der, men den skulle bruke litt tid på å modnes. Hun kom hjem, mentalt utslitt etter et langt opphold i Afrika, men øynene var vidåpne. Hun ville gjøre en forskjell. Helst redde verden, og starta organisasjonen «Tenkende ungdom».

– Det er en stor overgang fra motefester i Oslo til jordveier i Afrika. Det tok tid før jeg greide å forholde meg til virkelighetens verden igjen.

– Men jeg klarte ikke å gi slipp på ideen.

Gjenspeiler verdier

Fosstvedt begynte å jobbe med salg av Fairtrade-produkter og forsto at et godt produkt ikke holder for å nå ut til forbrukeren. Sommeren 2012 satte hun seg ned og utarbeidet en forretningsplan for et eget klesmerke. Med seg på laget fikk hun tidligere studiekamerat Erlend Christoffersen, barndomsvenn Marius Furumo, støtte fra Innovasjon Norge og fire norske designere.

– Vi etablerte først verdiene våre og fant deretter et navn som kunne fungere i markedet vi ønsket å operere i. Det var en lang prosess, men jeg er veldig fornøyd med navnet nå. Etter hvert som jeg lærer mer, blir det stadig mer spennende. Målet er at det samme skal skje med forbrukeren. AoE er ikke bare en bokstavsammensetning som funker. Merket oppfordrer til å tilegne seg mer kunnskap og ikke slå seg til ro med «just do it», forklarer Fosstvedt.

Navnet henspeiler selvsagt på tidsepoken som forløp gjennom hele 1700-tallet. Da troen på at opplysning kan skape bedre mennesker og samfunn fikk fotfeste.

– Opplysningstidas idealer og ideer er stadig relevante, for eksempel troen på menneskets fornuft framfor religiøse overbevisninger. Det er fortsatt viktig å stille spørsmål ved kirkens rolle i samfunnet, spesielt i forhold til utvikling. I Ghana ble jeg provosert over å se hvordan religiøse organisasjoner bygger opp kirker og skoler uten at befolkningen nødvendigvis får noe igjen. Unge gutter velger å bli pastorer, for å tjene penger, framfor å ta en utdanning som kan bidra til å bygge opp landet. Med det ønsker jeg ikke å dømme alle religiøse organisasjoner, understreker hun.

– Det er et faktum at mange gjør et viktig og godt bistandsarbeid. Mens i Norge er reservasjonsretten mot abort en sak som gjør at dette er en brennhet og viktig debatt.

Telefonen ringer.

– Nå ringer agenten vår i India. Jeg må bare ta den.

Ønsker mikrobedrifter

AoE bruker kun sertifiserte Fairtrade-fabrikker. Det er en internasjonal ordning som gjennom handel skal styrke bønder og arbeidere i fattige land. Med mer rettferdige handelsbetingelser, kan de dermed selv bekjempe fattigdom.

– Vi bruker tekstiler som organisk bomull, resirkulert ull og tencel som stammer fra eukalyptustreet. Det har vi blant annet brukt i denne.

Hun henter ned en blå skjortekjole fra stativet.

– Kjenn her. Dette er et fantastisk materiale som har eksistert i 20 år. Det gir en silkeaktig og eksklusiv følelse.

De to siste årene har Sara besøkt bomullsfarmer, fairtrade kooperativer og fabrikker i India som de nå bruker til å produsere størsteparten av kolleksjonen. AoE har også kontakt med en mikrobedrift i Kenya som foreløpig har bidratt med en strikkelue.

– Drømmen er å jobbe med så mange mikrobedrifter som mulig, men det tar litt tid å få staka ut riktig vei. Nå har jeg en venninne som reiser jorda rundt, og hun er på utkikk for meg, smiler Fosstvedt.

Skape identitet

Fire designere har bidratt til den foreløpige kolleksjonen som ble vist på Norwegian Fashion Hub, en av arvtakerne til moteuka, tidligere i februar. Der var AoE representert på en installasjonsvisning sammen med andre norske designere.

– Prosessen fra bomullsåker til ferdig produkt er krevende. Vi hadde mange designmøter og hentet inn mye inspirasjon for å finne vår identitet. Det starta med at jeg hadde bestilling på noen basisplagg og farger jeg ville jobbe med. Så kom designerne med innspill.

Dermed stemplet for eksempel designer Christina Ledang sitt særpreg på kåpa som har fått navnet Gro Harlem Brundtland. En heder til landsmoderen som allerede i 1987 introduserte begrepet bærekraftig utvikling. Den er inspirert av herrefrakken, men er formsydd med et klassisk snitt som gjør at den kan brukes i alle anledninger.

– Målgruppa vår er fra 25 år til omkring 40. Kolleksjonen er litt voksnere enn meg og min stil, men vi skal nå ut til en gruppe som vil handle varer som går hånd i hånd med et definert verdisett, kunnskapsnivå og krav til design. Jeg er jo markedsfører, så det ligger en strategi bak det meste, forklarer hun.

Tilbakemeldingene fra motepressen har vært begge tomler opp, og AoE presenteres nå fortløpende i en rekke aviser og magasiner. En av grunnleggerne av F5, Alexander Marthinsen, mener Fosstvedt allerede har inspirert andre til å jobbe seg inn mot bærekraftig produksjon og utvikling.

– Det er spennende å jobbe med en norsk pioner. Hun har fått med seg gode designere og har et sterkt ønske om å vokse. Det påvirker også omgivelsene hennes. Jeg er imponert over antall plagg og kvaliteten i kolleksjonen så langt. I fortsettelsen kan AoE bli et sterkt merke både i Norge og utover landets grenser, avslutter Marthinsen.