Samler gårdeiere og næringsliv til protestmøte mot bypakka

Lars Iver Larsen i Porsgrunn Min By understreker at kundene alltid vil være kyniske og velge handelssteder som er best tilgjengelige. Nå samler han de næringsdrivende i sentrum for å lage et felles opprop til politikerne.

Lars Iver Larsen i Porsgrunn Min By understreker at kundene alltid vil være kyniske og velge handelssteder som er best tilgjengelige. Nå samler han de næringsdrivende i sentrum for å lage et felles opprop til politikerne.

Av

Porsgrunn Min By mener Bypakke Grenland ikke har peil på næringslivet i sentrum. Nå samles de for å lage et felles opprop.

DEL

Forrige uke behandlet politikerne i utvalg for miljø og byutvikling utformingsprinsipper for Storgata og kommende grønn lenke. Lars Iver Larsen i PMB forteller at det har kommet sterke reaksjoner fra det lokale næringslivet. De stiller spørsmål ved om Bypakke Grenland vet hvordan man skal skape god byutvikling. Larsen forklarer at flere frykter for parkeringsplassene.

– Det er en del frustrasjon. Flere av dem føler at de blir satt til side.

– Mye av det Bypakke Grenland vil gjøre er bra. Men enkelte ting er ikke det. For dem er det kun sykkel og kollektivtransport som gjelder. Det er for snevert og svart-hvitt, sier Larsen.

Tirsdag samles gårdeiere og næringsdrivende i sentrum til møte hos Isaksen Klær ved Franklintorget. Planen er at de skal bli enig om et felles opprop, som skal sendes politikerne.

– Jeg har allerede laget et utkast, som vi skal bli enige om. Jeg mener denne modellen er mer tilpasset en assortert kundegruppe.

– Takket være belønningsmidler kan Bypakke Grenland tilby millioner av kroner til prosjekter i Porsgrunn. Derfor skjønner jeg at det er fristende for politikerne å vedta planene. Men nå er det på tide at de stopper opp og tenker seg om.

Oppropet inneholder krav som PMB og næringen mener vil gi sentrumet løftet Porsgrunn trenger. Blant annet må hele sentrum tilgjengeliggjøres for alle former for transport. Tre til fire nye bygarasjer. Nok kantparkeringer. Lysregulering i PP-krysset. Samt legge planen om å definere Storgata som sykkelgate død.

– Vi er positive til bypakke-prosjekter som «Grønn lenke» og renovering av parkområdene. Men det hjelper ikke når de samtidig fjerner det som er selve basisen for besøk i sentrum. Dersom sentrum skal kunne konkurrere mot eksterne kjøpesenter må vil tilby forhold som er tilsvarende eller bedre.

– Bypakke Grenland har en tendens til å sammenlikne Porsgrunn med storbyer som Oslo og Trondheim. Det går ikke. I Porsgrunn bruker 90 prosent av kundene bil.

Artikkeltags