Mer sykkel og færre p-plasser

Dette er en skisse som byplanleggerne har lagt fram tidligere. Nå kommer de med mer detaljerte forslag i samme stil, i et forsøk på bedre balanse mellom bil, sykkel, fotgjengere og miljø.

Dette er en skisse som byplanleggerne har lagt fram tidligere. Nå kommer de med mer detaljerte forslag i samme stil, i et forsøk på bedre balanse mellom bil, sykkel, fotgjengere og miljø.

Av

Hvordan skal bilister, syklister og gående dele plassen i Storgata? Det er klart for mer rabalder.

DEL

Parkeringsplassene utenfor Isaksen og Jans Klær forsvinner, der blir det vei med enveiskjøring og busstopp, og Franklintorget skal bli som en tilnærma stor rundkjøring, én vei, dersom planen som legges fram til politisk behandling blir vedtatt.

Leder i utvalget for miljø og byutvikling, Trond Ingebretsen, sier han ikke trur det blir mye bråk om forslagene.

– Det vi nå skal avgjøre er prinsippene for utforming av Storgata. Tidligere har vi hatt en grov skisse, nå er det mer konkret, sier Ingebretsen.

Skråparkeringen ved Storgata 101 blir omgjort til kantparkering, dersom forslaget går gjennom. Bussene skal kjøre i Storgata som nå.

– Det blir ikke mulig å rygge ut i veibanen fra p-plassene som nå. Det er farlig, sier Ingebretsen.

– Fra Franklintorget til Meieritorvet blir det sykkelfelt begge veier, med glatt felt på hver side, og bil én vei. I midten av sykkelfeltene blir det et grovere, mer ruglete dekke. Farta skal ned, sier Ingebretsen. Hastighet foreslås til 25 km/t.

Utenfor Storgata 174 (ved Galleri Osebro) utgår parkeringen for å sikre tilstrekkelig bredde på fortauet, blir det foreslått.

Ved Ark Dyring står et stort grønt sykkelstativ som nesten ingen bruker. Blir det flere rare påfunn i Storgata?

– Nei. Jeg er åpen for å flytte stativet til kinoparken som vi jobber med en plan for, sier Ingebretsen.

Artikkeltags