Pupper og rumper som kunst

Ole John Aandal har manipulert seg inn i kjente fotografier. Her er han sammen med Michael Jackson og et barn i serien «Samaritan» fra 1994.

Ole John Aandal har manipulert seg inn i kjente fotografier. Her er han sammen med Michael Jackson og et barn i serien «Samaritan» fra 1994.

Artikkelen er over 9 år gammel

Ole John Aandals kunst skal vekke porsgrunnfolk fra tankeløse tilværelser. Kunstneren viser frem 53 puppe- og rumpebilder han har funnet på internett. – Blikkets begjær dominerer tankene våre, sier Aandal.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

53 selvportrett av unge jenter i mer eller mindre halvnakne format blir satt sammen i fire digitale rammer. Sammen skal de fungere som en tankevekker i utstillingen «Never try to fool me with a kiss». Det er kunstner Ole John Aandal som står bak verket, som nå pryder veggene i Bratsberg Bruk. Selv om jentene ikke har samtykket til kunstnerens bruk av bildene, mener kunstner Ole John Aandal at jentene på sitt vis har godkjent å bli brukt i utstillingen ved å laste opp bildene på nettet.

– Jeg har jo ikke hatt mulighet til å ta kontakt med dem, men de har lagt bildene ut for allmenn-heten, sier Aandal.Bildene vises frem i Porsgrunn kunstforenings lokaler sammen med tre andre serier med fotografier. I utstillingen «Samaritaner» har han manipulert seg inn i en rekke pressefoto fra 1994. Å sette seg inn i hendelser en selv ikke har vært med i er ifølge kunstneren betegnende for dagens samfunn.

– Blikkets grådighet gjør at vi setter oss inn i bilder og hendelser vi har sett i avisen eller på tv. Massemedienes funksjon er i forandring, og det som tidligere var informasjon er nå blitt underholdning, sier kunstneren. Også i utstillingen «Gamle helter» manipulerer kunstneren seg inn i historiske foto. Utstillingen er ment å vekke publikum opp fra dvalen.

– Jeg bruker bilder vi alle har felles, som kongen på trikken. Fellesnevnerne blir færre i vår nasjonale identitet. Folk må slutte å tro at bilder er virkelighet. Evnen til å forstå samfunnet, og ikke la en ny dag bli lik den forrige, frykter kunstneren stadig færre har.

– Les mer, ikke bare se på bildene, er oppfordringen fra Aandal. Han mener publikum bør stille seg spørsmålet «Hva former vårt verdensbilde?».

– Hvorfor er alle opptatt av de samme sakene? spør kunstneren som er oppvokst i Porsgrunn. Derfor er det spesielt for ham å stille ut sine verk i byen.

– Jeg stiller ikke ut hvor som helst. Samtidig får jeg mulighet til å se hvordan byen har forandret seg de senere årene, sier han.

Artikkeltags