Gå til sidens hovedinnhold

Sola skinner i PP-senteret

Artikkelen er over 8 år gammel

Selskapet Solsenterdrift investerer tre millioner kroner i nytt solstudio i PP-senteret og åpner dørene i dag.

Syv altmuligmenn pluss sjefen og selskapets markedsansvarlige jobbet med de siste forberedelsene onsdag. Solstudioet holder til på hjørnet av PP-senteret mot brua.

– Porsgrunn er et område vi mener trenger et større tilbud på solarier. Vi driver et tilsvarende studio på Herkules, sier markedsansvarlig Henriette Stadheim.

Starter med 10

– Vi starter med 10 senger og har mulighet til å utvide til 15, sier daglig leder Asle Eikeland. Han driver 17 solstudioer i et eget franchise-selskap innenfor kjeden «Brun og Blid». Kjeden har 135 studioer rundt i landet. De 17 studioene Eikeland driver ligger geografisk fra Haugesund til Hønefoss, med tyngdepunkt i Stavanger-regionen.

Han og kollega Stadheim mener beliggenheten på Vest-sida er god, og de har fått lokaler de mener eksponerer studioet godt på hjørnet mot riksveien og Vestregate. Dessuten er det logikk i infrastrukturen på Vestsida, med nye tilbud som er kommet i Porselensfabrikken på den andre siden av veien.

100 pr. dag

Hvor mange kunder er innom solstudioene deres på en god dag?

– Rundt 100 kunder pr. dag er bra. Vi har åpent fra tidlig morgen til sein kveld. Alt er selvbetjent, sier Eikeland og Stadheim.

De har base i Stavanger, mens Brun og Blid-kjeden har hovedkontor i Bergen. I PP-senteret bruker de lokale folk på renhold og tilsyn, og selv skal de innom av og til.

To nyåpninger

I løpet av én uke har to nye virksomheter åpnet i PP-senteret som tidligere i år slet med nedleggelser.

Forrige uke åpnet den nye cafeen, og nå solsenteret. På utsiden ser senteret likedan ut, men på innsiden blomstrer det og julepynten er kommet opp i taket. En god del gjester var innom cafeen onsdag formiddag.

Solstudioet har brukt 3-4 uker på å innrede lokalene. Solseng-rommene ligger på rekke og rad og innimellom skiller de rosa såkalte Bling-sengene seg ut. Utviklingen har kommet langt siden folk på 70-tallet kjøpte de første stråleapparatene og «tok høyfjellssol» hjemme.

– Rundt 40 prosent av befolkningen er innom solarier i løpet av et år. De mest ihuga er innom et par ganger i uka i vinterhalvåret, forteller Asle Eikeland.

Er det dyrt å sole seg på denne måten?

– Man kan sole seg ganske lenge for under 100-lappen, sier solsjefen.

Hver av sengene han har plassert i PP-senteret koster rundt 200.000 kroner. Han forklarer at kostnaden ligger i denne størrelsesorden fordi sengene etter hvert har blitt avanserte og inneholder en del tilleggsutstyr kundene kan ha nytte av eller more seg med.

På sine nettsider opplyser Brun og Blid Solsenter AS at de er franchisegiver for Brun og Blid-kjeden i Norge.

– Selskapet styrer franchisekjedens utvikling og organiserer kjedens markedsføring. Brun og Blid er Norges suverent største solsenterkjede, opplyser selskapet.