Tilbyr nett til alle reisende

Sammen med sine kolleger i Grenlandsekspressen, kan nå bussjåfør Britt Pedersen tilby sine passasjerer trådløst-internett på alle daglige turer mellom Porsgrunn og Oslo.

Sammen med sine kolleger i Grenlandsekspressen, kan nå bussjåfør Britt Pedersen tilby sine passasjerer trådløst-internett på alle daglige turer mellom Porsgrunn og Oslo.

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Nå kan alle reisende som benytter seg av Grenlandsekspressens busser mellom Porsgrunn/Skien og Oslo benytte seg av trådløst internett. Dekningen skal også være god på hele strekningen.

DEL

Det er en svært fornøyd daglig leder Oddvar Sandbukten i Telemark Ekspressbusstrafikk som forteller om den nye løsningen, som alle reisende kan benytte seg av.

– Å tilby trådløst internett på alle våre bussavganger er helt unikt og fremtidsrettet, og vi er selskap nummer tre eller fire i landet som nå tilbyr denne servicen, forteller Sandbukten. Det vil heller ikke koste mye for passasjerene å logge seg på nettet.

Billig tjeneste

– For kunden dreier det seg kun om en symbolsk sum, og man betaler for å ha tilgang hele dagen, såkalt dagleie. Det betyr at man også har internett på returreisen, så lenge denne er lagt til samme dag, forteller Sandbukten, og legger til at de kjører et introduksjonstilbud i hele mai.

Det har kostet Grenlands-ekspressen rundt 40.000 kroner å få systemet operativt på sine fem busser, og tilbudet er nok et ledd i arbeidet med å få flere til å være miljøvennlige og velge buss framfor bil mellom Grenland og Oslo.

– Vi er nødt til å tenke framtidsrettet, og trådløs internett-forbindelse i buss er nettopp det. Vi har mange dagpendlere, og det er absolutt en klar fordel at folk kan få jobbe på vei til og fra hjemmet, sier Sandbukten.

God support

Skulle det vise seg å dukke opp noen tekniske problemer for passasjerene i forbindelse med

det trådløse-nettet, så skal de ikke trenge å bekymre seg.

– Vi kan tilby landsdekkende support, da det nye systemet er et samarbeid mellom bBOX og Grenlandsekspressen. bBOX har egen support-telefon som passasjerene kan benytte seg av dersom det oppstår problemer, forteller han.

Det nye trådløse systemet har også blitt behørig prøvd ut på hele strekningen mellom Skien/Porsgrunn og Oslo, og dekningen skal være bra.

– Vi kan love passasjerene internett-dekning langs hele strekningen, sier Sandbukten. Vis hensyn

Han håper at de som benytter seg av tilbudet, viser hensyn til de andre på bussen på lik linje med bruken av mobiltelefon.

– I likhet med mobilen, så kan man skru ned lyden på den bærbare pc-en også, og det er fint hvis folk bruker sine sosiale antenner og tenker litt på de andre reisende som ønsker en rolig og behagelig reise. Men dette tror jeg vil gå seg veldig bra til, sier Sandbukten.

Flere reisende

Siden busselskapet investerte over 12 millioner kroner i nye busser tidligere i år, så har det vært en markant økning i antall reisende.

– Nå har vi rundt 1000 passasjerer i måneden, og det er nesten tre ganger så mange som vi hadde før, sier Oddvar Sandbukten avslutningsvis.

Artikkeltags