Trigger læring gjennom lek

Rebekka Øvre-Eide er ny leder for Forskerfabrikken Grenland. - I dag har vi kurs for 5. til 7. trinn, i tillegg til videregående kurs for lærere. Men vi jobber for å utvikle kurs rettet mot yngre klasser på barneskolen, sier hun.

Rebekka Øvre-Eide er ny leder for Forskerfabrikken Grenland. - I dag har vi kurs for 5. til 7. trinn, i tillegg til videregående kurs for lærere. Men vi jobber for å utvikle kurs rettet mot yngre klasser på barneskolen, sier hun. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

1. januar tiltrådte Rebekka Øvre-Eide rollen som fabrikkprofessor i Forskerfabrikken Grenland. Hun gleder seg til å gå løs på oppgaven med å trigge barns interesse for realfag, gjennom en rekke spennende prosjekter.

DEL

– Jeg var litt skeptisk til navnet professor ettersom det er et litt beskyttet ord, men satt i forbindelse med forskerfabrikken skjønner vel de fleste at det er konstruert, sier Øvre-Eide.

Hun jobber som ingeniør på Isola, og professorjobben er rent hobbybasert.

– Noen engasjerer seg i idrettslag. Jeg engasjerer meg i dette, sier hun.

Tre baser i Grenland

Forskerfabrikken ble startet i Oslo i 2002 av Hanne Finstad. Etter hvert har fabrikken utviklet en rekke underavdelinger og i 2008 så Forskerfabrikken Porsgrunn dagens lys. Da Anne Korpelin tiltrådte som fabrikkprofessor, endret hun navnet til Grenland.

– Det er ganske enkelt fordi vi har kurssteder i Porsgrunn, Skien og Bamble, sier Øvre-Eide, som nå har erstattet Korpelin.

– Men hun er slettes ikke ute av fabrikken. Anne fortsetter som kursholder, men ville ikke sitte med hovedansvaret lenger, sier hun.

Høyt faglig nivå

I rollen som fabrikkprofessor blir hennes jobb å holde orden på alle kursene, og holde dialog med hovedkontoret i Oslo.

– Det er de som melder inn hvilke kurs vi skal tilby, så må jeg passe på at vi har alt det nødvendige kursmaterialet, sier hun.

Kursene for barn er fra 5. til 7. trinn i barneskolen. I tillegg holder også fabrikken videreutdanningskurs for lærere og barnehagepedagoger. Etter en svak stigningskurve på deltakerantall i årene etter oppstart, har pila pekt nesten rett opp de siste årene.

– Det vil den nok fortsette med i 2012, sier Øvre-Eide fornøyd.

Kursene foregår over to timer på kveldstid, og selv om læringen kan omtales som lek ligger det et solid faglig grunnlag i bunn.

– Vi har 7-8 faste kursholdere som alle har ingeniørbakgrunn, så vi leker ikke med ting vi ikke har greie på. I tillegg har vi fire assistenter fra videregående. Dette er jo også en kjempe-mulighet for dem til å lære, sier hun.

– Vi har valgt ut temaer med gode visuelle virkemidler som gass, slim og magnetisme, men har også kurs om biologi hvor vi jobber med arvestoffer og DNA. Det viktigste for oss er å sparre med barna, og trigge dem til å være nysgjerrige på en positiv måte, sier Øvre-Eide.

Artikkeltags