Helt siden i fjor sommer har søskenparet fra Osebakken jobbet med å utvikle et konsept de har stor tro på. Kvalitetsklær for barn, med lang levetid. Om kort tid lanserer de klesmerket Lillealpa, en idé som bygger på deres kjerneverdier som handler om mangfold og miljø.

På tegnebordet

– Det begynte vel med at jeg lekte med en figur som jeg tegnet til datteren min. Hadde det ikke vært for Jonas, så hadde den vel bare blitt lagt i en skuff. Nå har vi bestemt oss for å gjøre noe med det og sette ideene ut i verden, smiler 36-åringen og ser bort på broren Jonas Nornes Westli (27).

– Vi er et godt team og utfyller hverandre. Hun står for det kreative. Jeg for markedsføring og merkevarebygging som jeg elsker å drive med, tilføyer han.

Liten produktsjef

Datteren til Live er 3,5 år, og hun er den store inspirasjonskilden. 36-åringen forteller at som småbarnsmor opplever hun ofte utskiftninger i barnets garderobe. Derfor har de lekt med ideen om å lage klær som varer lenger. Med små grep og detaljer håper de å kunne lage mer bærekraftige barneklær.

– Vi har sett på hvordan vi kan lage gensere som er litt mer baggy og med justerbare armer for eksempel, sier hun.

En samtalestarter

Når Live leverer datteren i barnehagen, har hun oppdaget hvordan barnas klær ofte kan være en samtalestarter. Derfor har det vært viktig for henne å skape ulike temaer knyttet til kolleksjonene. Et budskap som på en leken og morsom måte kan fortelle en historie. Når de nå skal lansere første kolleksjon på nyåret, starter det som er nært.

– Datteren min har to mammaer. Mange ser på det som annerledes, men for oss er dette helt normalt. Derfor ble det naturlig å starte med den tematikken som ligger hjertet nærmest, sier hun.

Mangfold

På prøvene de viser fram er figuren Lillealpa representert med to mødre.

– Mange legger nok ikke helt merke til at det er to mammaer engang, men det er en gøyal måte å vise litt personlighet og få fram historier, sier Jonas.

De slipper første kolleksjon på nyåret. Deretter vil de følge opp med 10 ulike temaer de neste årene. Alle med utgangspunkt i figuren Lillealpa. Klærne blir produsert hos en familiebedrift i Portugal som har drevet med klær i 30 år. I sommer var de nede og sjekket kvaliteten og arbeidsforhold før de startet samarbeidet. For dem er det viktig at deres verdier og konsepter følger alle ledd.

– Det var et veldig positivt møte. Nå fikk vi første prøver og skal gjøre litt justeringer. Når vi får neste tilbake nå før jul, håper vi å kunne starte lanseringen, sier de.