Nei, det er ikke tull at Varden har en heftig leservekst

Av

Det er hyggelig at Erik Enger og PD er opptatt av Varden. Lederen, der jeg omtales som «Komiske Ali» og at jeg «villeder og feilinformerer leserne», kan imidlertid ikke stå uimotsagt.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Aller først: Det er forskjell på opplags- og lesertall. Opplaget sier noe om hvor mange som betaler for å lese avisen og det andre sier noe om hvor mange som leser. Dette er de offisielle tallene fra Mediebedriftenes Landsforening, og ikke noe jeg har kokt sammen på kjøkkenbenken. Lesertallene beregnes også på grunnlag av den faktiske trafikken.

Har Varden en heftig leservekst? Ja, utvilsomt. Våre interne målesystemer for våre digitale kanaler viser nemlig også en vekst som er voldsom. Og helt reell. I januar hadde vi en liten vekst mot fjorår (5 prosent), og dette akselererte inn i februar, der veksten var 36 prosent, før korona-pandemien brøt ut i mars og førte til nokså ekstrem lesing; i mars og april hadde vi nær dobbelt så høy trafikk som året før, med 83(!) prosent vekst mot året før.

Denne leserveksten vedvarte i sommer og inn i høsten. I august hadde vi 48 prosent flere brukere på varden.no enn i august i fjor og så langt i september er veksten 53 prosent. I august hadde vi 41 prosent flere brukere på varden.no sammenlignet med januar. Dette er tilfeldigvis omtrent samme utvikling som lesertallene viser (42,8 prosent flere digitale lesere, for å være helt nøyaktig).

Er det mulig å ha så stor leservekst uten at opplaget øker? Ja, selvsagt, og dette vet Erik Enger. Vår strategi og ambisjon er krystallklar: Vi skal være Telemarks klart beste avis på hendelser. I tillegg til mye annet, selvsagt. For eksempel at vi skal være den beste avisen for de som er opptatt av økonomi og næringsliv. Og folk i Porsgrunn. Vi har jobbet knallhardt for å være først, størst og best på det som skjer i fylket vårt. En betydelig andel av disse sakene er åpne saker – altså at man ikke trenger å være abonnent for å lese dem. Og det gjør folk. Deretter må vi sørge for at innholdet vi tilbyr er så bra at leserne kommer tilbake igjen og igjen og tegner abonnement. Her har vi en jobb å gjøre med å «konvertere» lesere til betalende abonnenter. Vi setter ikke plusstegn eller hengelås på alt på samme måte som VG ikke gjør det.

Det er ingen som helst tvil om at Varden har en leservekst som voldsom og helt reell. Jeg vil anta at det har å gjøre med at vi satser knallhardt på å være først med det siste og dagsordensettende, faktabasert og etterrettelig kvalitetsjournalistikk. Jeg melder meg helt ut hvis det er slik at man må lage to boligreportasjer om dagen for å vinne den lokale aviskonkurransen. Når disse linjene skrives, kan jeg konstatere at Varden var klart først ute med saken om at konkurskravet mot Kafé K er trukket. Et anekdotisk og enkeltstående eksempel, men talende, for det er nettopp slike saker som er viktige. Hver time. Hver dag. Hele tiden.


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken