Satser på kvalitet i alle ledd

Jens Christian Holmen er gründeren bak felgprodusenten Polarwheels. Til den nye modellen, «Stone», har han samarbeidet med designgruppen til Bård Eker.

Jens Christian Holmen er gründeren bak felgprodusenten Polarwheels. Til den nye modellen, «Stone», har han samarbeidet med designgruppen til Bård Eker. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Siden felgen han var på jakt etter ikke var å oppdrive, bestemte Jens Christian Holmen seg for å designe den selv. I mars er Polarwheels andre modell klar for markedet.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Følg PD på Facebook

– Det er viktig at felgen hører hjemme på bilen. At den følger linjene, og på nye biler er de skarpe, kutta og markerte, forklarer Holmen og skjærer hånda gjennom lufta i rette linjer.

Han er gründeren bak Polarwheels som for tre år siden lanserte sin første felg, «Bullet». Straks skipes 4000 eksemplarer av den nye modellen fra kai i Shanghai.

– «Stone» er maskulin, tøff og passer til nye bilmodeller. Vi holder oss innenfor fargenyanser som passer godt til ulike bilfarger, men kommer også med en svart metallic-variant denne gangen. Det er et sjansespill, men siste mote fra bilindustrien, forklarer han.

Anerkjente partnere

Holmen er den eneste fast ansatte og styrer bedriften fra kontoret i den nedlagte papirfabrikken på Osebakken. Felgene blir produsert i Kina, men er i sin helhet utvikla i Norge, og med seg på laget har han fått aktører som blir regna blant de beste i bransjen.

– Einar Aasen var tidligere overingeniør ved en felgprodusent i Høyanger og har jobba opp mot store bilprodusenter i over tjue år. Han sitter derfor på høy kompetanse og sørger for at Polarwheels produseres etter samme standard som originale felger, forteller Holmen.

Designet på «Stone» er utvikla i samarbeid med Bård Eker og Eker Design. Fredrikstadmannen har de siste åra vært en av Norges mest fremtredende industridesignere, men er kanskje mest kjent for sportsbilen Koenigsegg.

Utviklingen av designet fikk 260.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge.

– Jeg kjenner markedet, vet hva folk vil ha og hadde en helt klar idé i forhold til form og funksjon. Designerne har kommet med forslag til hvordan man best kan realisere mine behov og hjulpet meg med å tegne ut ideen. Jeg er veldig fornøyd. Jeg blir egentlig bare mer og mer fornøyd, smiler 36-åringen.

Polert innpakning

Felgen «Stone» er utgangspunktet for et helhetlig konsept som for øvrig består av senterkopper og egne felgvegger testprodusert i Skien fengsel.

Til lanseringen har fotograf Nicki Twang sørga for røffe promobilder, og snart blir en film om utviklingen av felgen lagt ut på nett.

De velpolerte detaljene skal føre til at Polarwheels skiller seg ut i mengden.

– I dag er felgene inne hos 220 dekkforhandlere. Det er en begynnelse, men også et stort potensial. Får vi hver av dem til å selge fire felger utgjør det 800.000 kroner. Derfor er vi avhengige av å holde på engasjementet hos forhandlerne og sørge for å gi dem mulighet til å lære mer om produktet. Det kan vi blant annet gjøre ved å sende ut nyhetsbrev som folk får lyst til å lese. Se her, sier han og viser fram en flyer på svart, glansa papir med bilde av en blond jente og blanke felger.

– Kanskje folk til og med får lyst til å henge den på veggen?

Synlig på nett

Holmen sitter aleine på kontoret ved elva, men snakker ofte i flertall. Foruten ekspertise på kvalitet og design, har han knytta til seg samarbeidspartnere som skal videreutvikle den digitale markedsføringen.

Til det har han fått bistand fra Telemark Online, en del av Googles globale program «Get your Business Online», som skal forsøke å skape positiv vekst i regionen gjennom økt synlighet på nett.

– Polarwheels har blitt trukket fram som en av suksesshistoriene, og den siste tida har jeg holdt foredrag for blant annet fylkesmannen, NHO Telemark, Innovasjon Norge og Google om prosjektet og utviklingen av bedriften, forklarer Holmen.

Det er også en historie om vilje til å forbedre seg, evnen til å tåle utallige nei og en indre uro som brukes til noe positivt. For det koster tid, penger og beinharde prioriteringer å være gründer.

– Men jeg finner roen med yoga og tar meg gjerne en tur på sykkelen når jeg trenger et puff, smiler han.

Klart budskap

Holmen vokste opp på Heistad og fikk interesse for motorsport allerede som tiåring. Seks år seinere, slutta han på skolen og begynte som mekaniker. Etter noen år gikk han over til salg og startet seinere en dekkbutikk.

Året etter hadde de 600 piggdekk igjen i mars. Det var krise. Så de pepra alle gatene i området med neonfarga plakater og lagde et megabanner som måtte settes opp med stilas: Femti prosent avslag. Dekkene ble solgt ut på rekordtid.

– Da skjønte jeg det. Et enkelt og synlig budskap får folk til å bråstoppe, understreker Holmen.

Bilder ga blest

Etter hvert ble han forsynt av det intensive sesongarbeidet og ville inn i grossistdelen av bransjen. Han prøvde seg først med en storsatsning av dekksalg på nett, men det gikk på dunken. Da bestemte han seg for å gå hundre prosent inn for felger.

– Det er ingen felgmerker som regjerer på samme måten som de store dekkleverandørene. Det fantes ikke felger med et enkelt og godt design til en bra pris. Jeg oppdaget at det var en mangelvare i bransjen og hadde en drøm om å skape noe eget.

Til den første modellen fikk Holmen hjelp av de lokale designerne, Pia Hartvigsen og Bjørn Jenssen.

– Da vi starta salget i 2013, gikk det skikkelig trått. Vi ringte rundt, men folk var litt sånn «tja». Så bestemte vi oss for å legge penger i bilder og lagde en kampanje spesielt tilpassa Volvo på Facebook. Dagen etter ringte folk fra hele landet, og i løpet av våren hadde vi 80 forhandlere.

Samme sommer kom en forsinket varelevering på omkring 350 felger, men ingen grunn til panikk.

– Vi fant ut at de passet Tesla, og lagde kampanjen: «Kjør grønt. Kjør Tesla med Polar». Siden har vi vært utsolgt for felger til Tesla, gliser Holmen.

Stort marked

Markedsplanen for 2015 er ført inn på Google Docs, og noen av punktene lyser allerede beroligende grønt og utført.

– Biler kommer med fire felger og sommerdekk. Så må man legge om til vinterdekk, og det markedet er veldig stort. Jeg vil tippe at det blir skifta nærmere 1,2 millioner felger årlig bare i Norge. Våre felger blir ofte valgt til vinterpakka, men også til sommerdekk for de som ønsker et nytt design. Noen skifter sko, andre bytter felger.

Det har kommet forespørsler fra andre land og felger med «Norway» stempla på innsiden, ruller nå rundt på både tyske, danske og svenske veier.

– Nå skal vi først bygge stein for stein i Norge, forvalte kundene vi har og skaffe nye. Deretter kan vi ta steget ut. Det skjer kanskje neste år, avslutter Holmen.

Artikkeltags