Gå til sidens hovedinnhold

Bjørn Harry fortjener bedre

PD mener

Artikkelen er over 6 år gammel

Vardens særdeles hyggelige, produktive og flinke journalist Bjørn Harry Schønhaug er kåret til «Du er Telemark» av kjøpesentergiganten Herkules.

Så langt helt greit, men at varden.no lager en stor sak, med skjult kamera og hele huset i sving for å feire den store begivenheten, er rett og slett pinlig sett med presseetiske øyne. Kåringen er et råkommersielt markedstiltak fra et kjøpesenter som ønsker å bygge Telemark som merkevare.

Ut fra dekningen på varden.no, kunne man nesten tro at Schønhaug hadde vunnet den såkalte SKUP-prisen for god og undersøkende journalistikk.

Heldigvis er Schønhaug tidligere prisbelønt av Telemark Journalistlag, for en reportasje om ei ung jente som døde i en møteulykke på E18 i Bamble.

Vi mener at pressen bør holde seg unna denne typen kommersielle jippoer. Særlig ille er det når journalister og redaktører blir kåret som vinnere. Vil Varden for eksempel stille med skjult kamera når butikksjefen på Clas Ohlson kåres i neste runde?

Vær Varsom-plakaten understreker viktigheten av å skille mellom fri og uavhengig journalistikk og tekstreklame. I dette tilfellet skjuler avsender tekstreklamen i en «smigrende» kåring av en god telemarking.

Vardens redaksjonelle medarbeidere lar seg rive med, og blir på en måte «nyttige idioter» i markedsføringen av Herkules som Telemarks største kjøpesenter.

I det minste hadde Bjørn Harry Schønhaug fortjent bedre...

Kommentarer til denne saken