Mer edruelig parkeringspolitikk

STORGATA: Antall biler i Storgata må ned, men med måte.

STORGATA: Antall biler i Storgata må ned, men med måte.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Debatten om bilenes plass i byen har pågått i flere tiår og fortsetter.

DEL

PD menerDe fleste mener etter hvert at biler ikke skal ha status som hellige kuer, at også handelsstanden må finne seg i at kundene må gå noen skritt fra parkeringsplassen til butikken, og at det er triveligere med en by som gir bedre plass til mennesker og mindre til biler. Dette har vært en naturlig utvikling, uavhengig av ytterliggående miljøargumenter. Men det er grunn til å merke seg at de mest ekstreme synspunktene på bilens plass er på vikende front.

Mye tyder på at de som har makt til å gjennomføre ny politikk her i byen ikke lenger vil fjerne parkeringsplasser i hopetall og sende butikkenes kunder ut på heseblesende turer med handleposer. Stikkord: Kantparkering. Det er ikke så lenge siden de ivrigste ville fjerne det meste av kantparkering for å oppnå nokså elleville mål i bypakke og fremtidens byer. Vi mener å se at disse synspunktene er tonet ned og at meningene er blitt mer edruelig.

Vi trenger kantparkering utenfor Odd Hanssen Herreekvipering, utenfor butikkene ved Franklintorget, minibankene, antikvariater og gallerier, og så videre. Men vi trenger ikke å stå parkert i to timer for å gjøre mindre ærend, og det er lite dramatisk å fornye parkeringsreglene for å endre bilmønsteret i sentrum enda mer.

Vi får snart nye saker om Storgata opp til politisk behandling, og målet må være å få vekk unødvendig trafikk i byen. Det er neppe veldig vanskelig.

Artikkeltags