Litt mindre radikalt i Storgata

FORANDRING: Storgata blir nok en gang diskusjonstema.

FORANDRING: Storgata blir nok en gang diskusjonstema.

Av

Storgata skal forandres ganske radikalt, men ikke så radikalt som ekstreme konsulenter har foreslått tidligere. Da ville de bortimot tømme byen for biler, og det er problematisk i et sentrum som stort sett består av én gate.

DEL

Spørsmålet nå er om nye forslag kan forene hensyn til handel, framkommelighet og miljø. Det har vært forsøkt mange ganger før, det pleier å bli omfattende debatt og utsettelser, for endringer i Storgata er eksplosivt tema for folk og interessegrupper. Snart kan det brake løs igjen.

I det minste ser Odd Hanssen ut til å beholde kantparkeringa, men det gjør ikke kollegene lenger sør. Der planlegges vei for bil og buss i en slags sirkel rundt Franklintorget. De som skal handle i butikkene ved torget må kantparkere lenger opp i Storgata, eller på Down Town. Dette vil neppe bli tatt godt imot av næringsdrivende. Også p-plassene ved Galleri Osebro er foreslått fjernet.

Noe må gjøres med Storgata, og vi mener det er for mange biler der. Storgata skal verken forbeholdes råning eller gjennomfartstrafikk, for vi er kommet lenger med byplanlegging nå. Handelsstanden har tradisjon for å protestere mot enhver bilrestriksjon, helst skal kundene kjøre helt inn i butikken, men også handelsstanden er på gli, forutsatt at ytterliggående byplanleggere ikke får gjennomslag. Nå må vi få fram hva slags konsekvenser forslagene for Storgata har, og ikke bare vedta teoretiske prinsipper.

Artikkeltags