Våren og sommeren har vært helt utrolig med tanke på betalingsvilje for lokale digitale nyheter.

I januar hadde PD 250 heldigitale abonnenter. Nå har vi 1015, og pila står fortsatt rett til himmels selv om sola steker innimellom og det er sommer på jorda.

Vi snakker altså om et digitalt hamskifte, som fortoner seg helt annerledes enn de såkalte ekspertene så for seg for bare ett år siden.

De aller fleste av Amedias aviser opplever en markant økning i antall abonnenter. Vår søsterbedrift Telemarksavisa kan også vise til veldig gode tall de siste månedene.

Det kanskje mest overraskende er at stadig flere eldre mennesker tar i bruk digitale aviser. E-aviser og nettaviser er nemlig svært enkle å håndtere, og mange setter pris på å lese lokale nyheter når de er på hytta eller på ferie i utlandet.

Men også unge mennesker er på vei tilbake som betalende abonnenter etter mange år som gratispassasjerer på nettavisene. Mange har innsett at journalistikk er noe helt annet enn det vi finner på Facebook, og at vi faktisk har behov for begge deler i et moderne samfunn.

Facebook forteller deg hvor vennene dine er på ferie og når de har bursdag, men ikke at kommunen svikter i eldreomsorgen og kutter i skolebudsjettet. Og det er definitivt ikke Facebook som gir deg siste nytt om det planlagte giftdeponiet i Norcem-gruvene, eller de beste konsertanmeldelsene fra Wrightegaarden.