Vi visste hva vi fikk...

Av

Da utsmykningskomiteen i Porsgrunn kommune midt på 90-tallet valgte den meget kontroversielle kunstneren Per Barclay til å lage en skulptur i parken mellom Hammondgården og daværende Jan B. Eriksen, visste de nøyaktig hva de fikk.

Glede og forargelse: Barclay-dammen.

Glede og forargelse: Barclay-dammen.

DEL

Tilbud: 2 mnd til kr 49,-

PD menerPer Barclay hadde tidligere blant annet eksperimentert med døde dyr i sine kunstverk, og det var ingen som forventet et A4-kunstverk.

Siden Barclay-dammen ble innviet en småkjølig novemberdag i 1998, har debatten om utseende dukket opp med jevne mellomrom. Tidligere leder av Porsgrunn kunstforening, avdøde Harald Bache Bystrøm, gikk lengst og foreslo i 2003 en flytting til Pasadalen. Porsgrunn Min By hengte seg på, men mistet etter hvert interessen da det ble klart at Porsgrunn kommune eventuelt ville få store utgifter i forbindelse med en flytting av kunstverket.

All irritasjonen og meningsutvekslingene, senest her i avisa i går, viser at Per Barclay traff spikeren på hodet med sin skulptur. Et kunstverk skal nemlig glede og forarge.

Vi er selvsagt i vår fulle rett til å mene at flisleggere fra Megaflis kunne satt opp det samme greiene i løpet av noen formiddagstimer, og at installasjonen passer best som et offentlig pissoar. Likevel mener vi at en flytting av Barclay-dammen, slik kommunen gjorde med Bølgen på Nordentorget, vil være et urimelig inngrep på den kunstneriske frihet som i sin tid ble gitt Per Barclay. I tillegg vil en slik handling utfordre hans rettigheter i forhold til åndsverkloven.

La oss fortsette debatten om stygt eller fint, men la dammen stå!

Artikkeltags