20 millioner til trygghet i Langangen

INVESTERER: Skolen er igjen skadet og trenger mer stabilitet.

INVESTERER: Skolen er igjen skadet og trenger mer stabilitet. Foto:

Av

For snart to år siden erklærte Robin Kåss at Langangen er den mest sentrale bydelen i Telemark. Det ligger nærmest Oslo, og er den eneste bydelen med firefelts motorvei.

DEL

PD menerKåss spissformulerte, men har fakta på sin side, og det var i forbindelse med politisk behandling av den største boligutbyggingsplanen i Langangens historie at ordene falt. 140 nye boliger ble lansert i et og samme prosjekt, og siden den gang er enda flere boligplaner lagt fram, pluss detaljplan for utbygging av et nytt E18-nært næringsområde like stort som halve gamle Hydro på Herøya.

Alt dette er i utgangspunktet godt nytt for Langangen, men det er mye som skal falle på plass. Utbygging vil by på store endringer og komplikasjoner for mange berørte. Den største utbyggingen er den nye E18-planen som mange i Langangen frykter kan føre til fryktelige støyproblemer, og mye farlig anleggstrafikk i byggeperioden. Vi må forutsette at Nye Veier forstår at de ikke på noe saklig grunnlag kan utsette et helt lokalsamfunn for store problemer verken på kort eller lengre sikt.

En av de viktigste bærebjelkene er skolen. Den har bare 60 elever, og uten vekst i boliger og noe å leve av blir det ikke økning i elevtallet, tvert imot. Det er derfor politikere har en tendens til å legge ned småskoler. I Langangen er det motsatt. Mandag kunne PD fortelle at det politiske flertallet vil bruke 20 millioner på å trygge skolen. Ut fra planer og satsing vi kjenner til, er dette en logisk og riktig investering.

Artikkeltags