Sykling ute av kontroll i Storgata

Vi kan ikke ha vill sykling her.

Vi kan ikke ha vill sykling her.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I lang tid har vi hørt byråkrater og politikere snakke om at det er altfor mange biler i Storgata og at antall biler i sentrum minimum må halveres.

DEL

PD menerNylig ble gatebruksplanen vedtatt, og der dreier det seg om å lage stengsler for biler og legge mer til rette for syklende og gående. Storgata har vært organisert på bilenes premisser i mange år, og nå skal det omsider bli mer plass og trivsel for folk.

Ikke fra noen talerstol eller i noen powerpoint har turbosyklistene som raser gjennom Storgata i både nord- og sørgående retning vært nevnt som en utfordring. Nå i sommertida er det nok å stille seg opp for eksempel i Midtbyen i noen minutter, og det skal mye til å ikke støte på syklister som kommer som et «svosj!», kloss inntil plantene og benkene i den trange gata.

Vi mener at Storgata ikke skal legges til rette for at supermosjonister i kondomdress skal kunne sykle som i et temporitt til fare for seg selv og andre. Vi har hørt politikere som synes biltrafikken i Storgata er så farlig for syklister at de ikke våger å sykle sammen med barn der. Vi mener de verste syklistene, ofte middelaldrende menn, ikke er mye bedre, og fagfolk som nå jobber med oppfølging av gatebruksplanen bør bli bevisste på at denne trafikantgruppa faktisk er et problem. Det må gis tydelig beskjed om at fartsgrensa på maks 30 km/t også gjelder syklister, og helst bør Storgata få en slags oppmerking for sykkelfelt, slik at alle forstår bedre hvordan de skal forholde seg i trafikkbildet.

Artikkeltags