Optimist for framdrift på E18

DIREKTØR: Ramlo tror en avklaring er mulig i løpet av året.

DIREKTØR: Ramlo tror en avklaring er mulig i løpet av året.

Av

To dager etter valget kommer folk fra flere departementer på befaring for å se med egne øyne på konfliktområdet for ny E18. På Ås ved Heistad skal de danne seg et inntrykk av hva det vil bety å bygge to halve kryss, eller et helkryss, og vurdere konsekvenser for avgjørelsen de skal ta i saken.

DEL

PD menerVi deler prosjektdirektør i Nye Veier, Magne Ramlos oppfatning om at departementet nå handler raskt og at befaringen er et signal om at saken blir prioritert og sikret god framdrift videre. Dette er viktig ikke bare for bygging av ny E18, et motorveiprosjekt til 6–7 milliarder, men for framdrift og forutsigbarhet også i forhold til ny riksveg 36 gjennom Herøya og i en eller annen linje på Porsgrunn og Skien vest til Skyggestein ved Geiteryggen.

E18-konflikten om helt eller halve kryss er blitt en så stor belastning for Grenland som region at det ikke kan fortsette. En avgjørelse i innsigelsessaken vil forhåpentlig føre til at partene besinner seg, at alminnelige demokratiske spilleregler blir respektert, og så går man videre derfra.

Vi har skrevet at Statens vegvesen tråkka i salaten med drodlemøtet om ny riksveg 36, og reist tvil om vegvesenet virkelig er så naive at de tramper inn i et åpenbart minefelt på denne måten. Det betyr ikke at vi undervurderer betydningen av ny riksveg 36, for Grenland og Telemark, men for å nå målet om NTP må partene kjøle hodene og jobbe smartere. En avklaring på E18 er helt nødvendig for å få til det.

Artikkeltags