God tur med jernbanen

VETERAN: Kjærs innsats bekrefter at jernbaneutbygging tar lang tid.

VETERAN: Kjærs innsats bekrefter at jernbaneutbygging tar lang tid.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Innen papirutgaven av Porsgrunns Dagblad kommer ut neste gang, har toget gått. Det tok over 30 år før de kunne blåse i fløyta. Det nye dobbeltsporet forkorter reisetida mellom Porsgrunn og Larvik med 20 minutter.

DEL

PD mener Dette har kostet 7,2 milliarder kroner, 360 millioner pr. minutt. I 1992 møtte tidligere fylkesordfører Andreas Kjær for første gang i Jernbaneforum Sør, den gang nyetablert av fylkeskommunene Vestfold, Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland. Målet var høyest mulig prioritering av jernbaneutbygging i regionen.

I Porsgrunn ble daværende ordfører Elisabeth Nilsen, og deretter Øystein Beyer sentrale for å holde trykket oppe. I 2012 kom byggingen av det nye dobbeltsporet i gang. Natt til mandag skal sporet feires. Fra Porsgrunn til Larvik tar det nå bare 11 minutter, og du rekker knapt en kopp kaffe før du er framme.

Robin Kåss har tatt over jernbanearven etter sine forgjengere. Mer jernbane, med Porsgrunn som knutepunkt, er hans kongsprosjekt. Kåss er så fokusert på denne drømmen at vi lenge har hatt mistanke om at han snakker om knutepunkt i søvne. De lange linjene innenfor samferdselsutbygging viser at det ikke nytter å gå lei.

Det neste kjempesteget, en mulig sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, ligger mange år fram. I mellomtida kommer vi 20 minutter raskere til Vestfold og Oslo. Det må selvsagt feires.

Artikkeltags