Hvorfor uteblir media fra Wrightegaarden?

MEDIEDEKNING: Tross 1000-2000 publikummere er det laber mediedekning av konsertene på Wrightegaarden.

MEDIEDEKNING: Tross 1000-2000 publikummere er det laber mediedekning av konsertene på Wrightegaarden. Foto:

Av

Når Pors og Urædd spiller fotball på nivå 4 i norsk fotball, med pluss-minus 100 tilskuere, står lokalavisene TA, Varden og PD nærmest i kø for å rapportere om de «store» begivenhetene.

DEL

PD menerNår store og kjente artister samler fra 1000 til 2500 publikummere på Wrightegaarden, er det ofte bare PDs Vivi Sævik til stede. Varden har dekket 3–4 konserter i sommer, mens TA har hatt bildeserier fra om lag halvparten av konsertene. Riksavisene har ikke vært der i det hele tatt.

Dette ville bekymret oss dersom vi hadde vært konsertarrangør på Wrightegaarden. De trenger nemlig omtaler og oppmerksomhet for å selge flere billetter.

Denne lederen er overhodet ingen kritikk av TA og Vardens prioriteringer. De vet best hva de selv bør dekke.

Verre er det for Wrightegaarden AS som etter vår mening lider av en fullstendig fraværende mediestrategi. Folk kommer ikke av seg selv, og det holder ikke med en nokså  uoppdatert hjemmeside på nettet og noen intetsigende pressemeldinger i ny og ne.

Andre store konsertarrangører har en hel stab som jobber mot media, og som jobber med markedsføring og gode arbeidsforhold for journalistene. Slik er det dessverre ikke på Wrightegaarden. En ting er at artistene krever fotoforbud etter 3 sanger. Slik er det over alt. Verre er stengsler og bryske vakter som stopper journalistene når det skjer noe av journalistisk betydning i sceneområdet. Kun Wrightegaardens egen fotograf får bevege seg fritt over hele området.

Når Treungen forventer 25.000 festivaldeltakere på en helg, med omtrent den samme typen artister som i løpet av en hel sommer trekker drøye 40.000 publikummere til Langesund, forteller det noe om potensialet på Wrightegaarden.

I fjor gikk Wrightegaarden med et underskudd på 400.000 kroner.

Her må det tenkes nytt. Gjør noe med mediestrategien og markedsføringa før det er for seint!

Artikkeltags