Statistene gir alt for «Smuglere»

Tormod Haugen og Kjell Jansen har ikke noe imot å hjelpe til på flere plan når Smuglere settes opp i sammenheng med PITs 20-årsjubileum. – I går satt vi vakt fram til klokka 01.00 på natta. Det er mye som må passes på i sammenheng med forestillingen.

Tormod Haugen og Kjell Jansen har ikke noe imot å hjelpe til på flere plan når Smuglere settes opp i sammenheng med PITs 20-årsjubileum. – I går satt vi vakt fram til klokka 01.00 på natta. Det er mye som må passes på i sammenheng med forestillingen. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

«Smuglere»-statistene har ikke noe imot lange dager på settet nå som premieren er rett rundt hjørnet.

DEL

Følg PD på Facebook

– Det blir fulle dager. Stort sett er vi her fra klokka 14.00 til 22.00, sier Kjell Jansen.

– Men dette er ikke jobb. Det er fritid, sier statisten.

Tormod Haugen kunne ikke vært mer enig.

– Det gir oss utrolig mye å være med på dette. Selv om det blir mange timer, er det ekstremt moro å være med å spille med Grenland Friteater. Man kommer på innsiden av miljøet, og blir kjent med både profesjonelle og amatører.

Da friteateret åpnet opp for at alle som ønsket kunne få en rolle i teaterstykket, hev de seg på muligheten. Haugen er til vanlig medlem av Skotfoss revyteater. I Smuglere VSOP har han fått rolle som direktør Herman Yttreborg. Jansen har sett Grenland Friteaters tidligere oppsetninger av både «Smuglere» og «Flukten». Nå har han fått rolle som letter – en som stjeler spriten fra smuglerne.

– Jeg har fått to replikker. «Nå er jaggu meg min tur til å betale». Og «Ikke skyt. Jeg er politi», sier Jansen, som også får bære våpen i forestillingen.

«Smuglere» er som kjent en adopsjon av den delvis selvbiografiske debutromanen til Norges svar på Ernest Hemingway, Arthur Omre. Begge har lest boka.

– Omre bodde jo på Moldhaugen her i Porsgrunn. Så du kan si vi er patrioter, sier de to.

Tilbake på 20-tallet

Da PD besøkte Smuglere-settet på det gamle sjøfartsmuseet denne uka, var friteateret i full gang med å gjenskape atmosfæren fra Omres univers. Vi befinner oss i Oslo på 20-tallet. Her spiller spritsmuglere, lettere og politi hovedrollen i samfunnet. Kreativt Gjenbrukssenter er rigget om til kafeen «Sorte Sara». En politimann patruljerer gatene. På en benk sitter en gjeng gamle sjøulker og forteller røverhistorier mens de røyker rulletobakk. Ikke langt unna står en Chevrolet fra 1929 parkert. En motorsykkel durer forbi. Før man vet ordet av det kryr av tweedjakker, velur og bob-frisyrer. Kafegjester som vil danse, drikke smuglervarer og spise rullekake.

Actionfokus

Tor Arne Ursin og Lars Vik har hatt regiansvaret på Smuglere siden den første oppsetningen så dagens lys i 1995. Ursin forteller at han vil at publikum skal få følelsen av at de spaserer rett inn i en film.

– Dette er en lek og en hyllest til populærkulturen på 20-tallet, sier regissøren, og lover mye action.

Forestillingen avsluttes med det store smuglerslaget på Bygdøy, som også fant sted i virkeligheten.

– Da blir det løsnet skudd, lover Ursin, som har nok løskrutt på lager.

Millionbudsjett

Budsjettet har vokst betraktelig siden den første «Smuglere»-forestillingen. 1,8 million kroner er spyttet inn for å gjenskape tiåret.

– Da vi satte opp Smuglere for første gang handlet det mer om dugnadsarbeid. Nå er det langt flere som får betalt.

Det er den samme historien som fortelles i jubileumsåret. Men endringene er det flere av.

– Vi har gjort noen grep i forhold til historien. Nå spanderer vi også mer på selve forestillingen også. Det en del mekaniske og tekniske detaljer som er oppgradert siden sist.

– For eksempel har alle skuespillerne myggmikrofoner nå. Det trengte vi ikke for 20 år siden, da vi spilte for rundt hundre tilskuere.

Artikkeltags