Scene:Bluss vokser i omfang

Kjelleren på Pohlmanns og leiligheten over Friisebrygga er tilholdssteder for årets utgave av Scene:Bluss. Alexandra Tveit og Marie Ursin (f.v.) er arrangører. I år har stockholmskunstneren Ofelia Jarlo Ortega (t.h.) residens under festivalen. – Det er cool, sier 24-åringen.

Kjelleren på Pohlmanns og leiligheten over Friisebrygga er tilholdssteder for årets utgave av Scene:Bluss. Alexandra Tveit og Marie Ursin (f.v.) er arrangører. I år har stockholmskunstneren Ofelia Jarlo Ortega (t.h.) residens under festivalen. – Det er cool, sier 24-åringen.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I år er musikk en rød tråd i programmet.

DEL

Følg PD på Facebook

Når fyrverkeriet avrunder brusteinsballet tirsdag kveld og markerer at PIT 2015 er i gang, går også startskuddet for Scene:Bluss med en åpningsseremoni rundt midnatt.

– Scene:Bluss er en festival i festivalen som gir unge, uetablerte artister tilgang til en scene og mulighet til å teste ut sine arbeider. Det er viktig å skape en slik møteplass for oss som jobber i feltet, men samtidig ønsker vi å inkludere publikum og skape interaksjon, sier Marie Ursin og Alexandra Tveit.

Ulike land

De to er ansvarlige for det som blir beskrevet som festivalens minste scene, men den betegnelsen er i ferd med å bli litt trang.

Nå har Bluss nemlig utvida til fire dager og har spillesteder både i lokaler over Friisebrygga og i kjelleren til Pohlmanns.

Programmet er variert og viser et bredt utvalg av scenekunst. Det blir både dans, performance, musikk, koreografi, teater og artistsamtaler, blant annet med Leo Bassi.

– Jeg vet ikke om det er en trend i miljøet, men i år var det mange som søkte med ulike musikkprosjekter, så vi kommer til å møte ulike tilnærminger til hvordan man jobber med lyd. Og det kommer folk fra både Sverige, Tyskland og Italia. Og Grenland.

Skiensjenta Jennie Bergslie er tilbake, og Saga Björklund og Nicola Bremer returnerer med et nytt musikkperformance prosjekt.

– Det er vi veldig glade for. At folk velger å komme tilbake, enten om det er fordi de har bodd her før eller har vært her og blitt forelska i Porsgrunn, smiler Ursin og Tveit.

Rolig rytme

Svenske Ofelia Jarl Ortega har residens under Scene:Bluss. Det innebærer at hun får arbeidsrom og opphold i Porsgrunn før og under festivalen. Så langt har 24-åringens møte med byen har vært «jättemysigt».

– Det er skjønt å være her og et helt annet tempo enn hjemme i Stockholm. Jeg lar meg alltid inspirere av omgivelsene og ser allerede at det jeg produserer i studio her har en roligere rytme og mer detaljer, forteller Ortega.

Hun setter stor pris på muligheten til å få jobbe konsentrert på et sted over tid, samarbeidet og den kreative flyten som oppstår under en festival.

– Jeg begynte opprinnelig som danser, men ville heller være koreograf og lage musikk. I arbeidet mitt tenker jeg på musikk som en dans, som en kropp og et redskap eller uttrykk for min koreografi, forklarer Ortega.

Under Bluss skal hun ha releasekonsert med Pontus Petterson og bandet Pets og gjøre «Hidden for us». Sistnevnte er et prosjekt som handler om måter å være sammen på som vi kanskje har glemt bort og må øve oss på.

– I dag jobber mange koreografer sammen med publikum. Det er et skifte, et nytt trekk ved vår generasjon og en fin utvikling. For oss handler det mer om å være sammen om noe enn å stå alene som stjerne på scenen.

Dugnadsprosjekt

Dagsprogrammet vil bli lagt ut fra dag til dag. Ursin og Tveit lover et sted med rom til å fordøye inntrykk.

– Vi er spente på hva som kan oppstå i møte med publikum, men det er helt kravløst å delta. Dette er et slags dugnadsprosjekt. Vi er en ung gjeng som gjør dette fordi vi har lyst. Det er gratis, det blir mat, og vi spiller musikk. Vi oppfordrer alle til å komme!

Artikkeltags