Gå til sidens hovedinnhold

Problemet er de 250 bussene

Diskusjonen om nye Storgata er blitt en suppe av meninger, dels basert på misforståtte oppfatninger om byutvikling anno 2021.

PD mener

I lang tid har vi sett klager på at sikkerheten i gata ikke er god nok, spesielt for syklister som må kjempe om den trange plassen med svære busser. Også kantparkering skal være problematisk, fordi syklister i mer eller mindre full fart risikerer å kollidere med bildører som plutselig åpnes, omtrent slik man ser på film.

Vi mener innvendingene mot den nye Storgata for lengst har utartet til et klagekor. Noen forstår ikke at de må kjøre sakte, og at meningen med brostein og rumlefelt er at hastigheten må ned. Andre tror at Storgata kan opprettholdes som om det fortsatt var 1970-tallet, da biltrafikken tok kvelertak på menneskene som faktisk skal oppholde seg i byen.

Noe av diskusjonen minner om oppstanden vi fikk i 2013 da daværende Down Town-eiere lanserte ideen om Shared Space, et fenomen som Statens vegvesen mente var fremmed og ville snu alt på hodet. Tanken var at ulike trafikantgrupper skulle mingle sammen i harmoni, uten de konvensjonelle reglene vi er vant til. I Storgata, og på det nye Franklintorget som skal bygges, er løsningen blitt et Shared space light, stadig til bestyrtelse for mange som er skeptiske til å prøve noe nytt. Det er likevel et stort problem: Bussene. Gata, på det smaleste, er ikke dimensjonert for rundt 250 busser i døgnet. De må kjøre et annet sted.

Kommentarer til denne saken