Rikke får byens bedrifter til å skinne i sin nye rolle: – Hun passer perfekt

Rikke Bjåen Egeland bidrar til økt profilering for sentrumsnære bedrifter og Porsgrunn som by. – Jeg er ingen proff, men det er veldig gøy.

Rikke Bjåen Egeland bidrar til økt profilering for sentrumsnære bedrifter og Porsgrunn som by. – Jeg er ingen proff, men det er veldig gøy.

Antall følgere har skutt i været etter at Rikke Bjåen Egeland (31) ble Instagram-sjef for Porsgrunn Min By.

DEL

– Rikke brenner for byen og vet hva bedriftene vil ha. Hun er ivrig og passer perfekt i rollen, sier Stine Ellingsberg, som er daglig leder for Porsgrunn Min By (PMB).

Ellingsberg er tydelig imponert over organisasjonens ferske tilskudd på det sosiale mediet, som framover skal brukes aktivt i markedsføring.

– Jeg hadde et møte med henne, hvor det kom fram at vi har veldig like tanker om hvordan dette burde gjøres. Prosjektet har fått en god start, sier Ellingsberg.

350 nye følgere

Instagram-kontoen hadde ligget brakk i over et år da Rikke meldte seg til tjeneste. Tre uker seinere har antall følgere vokst fra drøyt 800 til 1161.

– Jeg forsøker å legge ut daglige oppdateringer. Det kan for eksempel være bilder fra butikker og restauranter som jeg deler videre, eller bare et pent motiv av byen. Det er mange som tar fine bilder i sentrum.

– Har ikke veldig peiling

Frisøren avviser at hun har profesjonell kompetanse på sosiale medier. Hun ser på det som en fritidssyssel mellom arbeidsslagene.

– Jeg er frisør og har ikke veldig peiling, men jeg er engasjert og synes det er gøy. Derfor tok jeg kontakt med Stine i PMB og spurte om jeg kunne bidra. Vi bor i en bra by med mange flotte ildsjeler, men budskapet til butikkene kommer ikke alltid fram. Det vil jeg hjelpe med, svarer Vestsida-jenta.

Prioritering

I bybilde er Rikke kjent fra Park Frisør, hvor hun og kollegene stort sett er fullbooket året rundt. Hennes nye rolle i PMB er frivillig og ulønnet.

– Døgnet har heldigvis mange timer. Det er heller ikke slik at jeg sitter og oppdaterer Instagram gjennom hele dagen. Det handler om prioritering. Jeg setter av litt tid når jeg har mulighet.

Strategi

Under det gamle regimet i PMB ble det av flere butikkdrivere etterlyst bedre profilering på sosiale medier. Da Stine Ellingsberg ble ansatt som daglig leder startet hun med å lage ny nettside og logo. Deretter gikk hun løs på Facebook-siden. Nå var tiden overmoden for å blåse liv i Instagram-kontoen.

– Vi la en strategi hvor vi bestemte oss for å starte i den rekkefølgen. Nå var det viktig å komme i gang på andre plattformer. Vi satset også på sommeravisen, som ble godt mottatt. Jeg føler vi er på riktig vei, og vi får gode tilbakemeldinger på at vi er godt synlige.

130 bedrifter

Porsgrunn Min By har for øvrig 130 medlemsbedrifter. Klesforretningen «Gren» i Storgata er den foreløpig siste som har kommer til.

– Vi satser på at tallet øker jevnt og trutt, sier Ellingsberg, som sammen med Rikke Bjåen Egeland med flere har flere planer for ny markedsføring.

– Vi har noe spennende på gang, men det er i startgropa av planleggingsfasen.

Strategi: Stine Ellingsberg og Porsgrunn Min By har jobbet strategisk med markedsføring via ny nettside, Facebook og nå på Instagram.

Strategi: Stine Ellingsberg og Porsgrunn Min By har jobbet strategisk med markedsføring via ny nettside, Facebook og nå på Instagram.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken