Gå til sidens hovedinnhold

Slagside i skjærgården

Ny utvikling i den famøse fergesaken har økonomiske og politiske konsekvenser knapt noen har sett for seg. På Sandøya, lokalsamfunnet som er helt avhengig av den nye ferga, er Stein Haugland mangeårig leder i arbeiderlaget.

PD mener

Ny utvikling i den famøse fergesaken har økonomiske og politiske konsekvenser knapt noen har sett for seg. På Sandøya, lokalsamfunnet som er helt avhengig av den nye ferga, er Stein Haugland mangeårig leder i arbeiderlaget. På spørsmål om vedtaket som partitoppene gjorde i formannskapet torsdag er vanskelig å forsvare, svarer Haugland: «Ja, erru gæren. Jeg er skuffa. Vi blir ikke hørt».

For Ap-ledelsen i rådhuset må fergesaken, overfor eget arbeiderlag, være som å krasje i brygga. Med Ap under 20 på målinger trodde vi ikke de kunne bli færre, men det kan de altså, hvis de lar arbeiderlaget i havgapet seile sin egen sjø. Partiledelsen vil ut fra hittil uklare motiver legge til med ny ferge på moloen, mens arbeiderlaget lurer på hvorfor kaia som ble anbefalt i 2018 er vraka og lagt i skuffen. I formannskapet torsdag fikk opposisjonen flertall for en mye dyrere kailøsning i Brevik. Ordføreren sa oppgitt at «da er det bare for de på Sandøya og begynne å spare til billettøkning». Heller ikke dette falt i god jord, for det er vel ikke de knapt 300 fastboende på øya som skal betale regninga for et fergeeventyr Haugland beskriver som et «et fantastisk kaos»?

Vedtakene i formannskapet er et skritt nærmere en avgjørelse som kan hindre at den nye ferga blir liggende enda lenger i opplag. Men vi er langt fra en forklaring på hvordan fergesaken egentlig henger sammen, og hvordan kostnadene ser ut til å drive til havs uten skipper og styrmann.

Kommentarer til denne saken