(Bergensavisen)

Fjordkraft har de siste dagene blitt nedringt av fortvilte kunder som har fått skyhøy strømregning. BA har fortalt om pensjonist Gørill Skaale Johansen som fikk strømkrav på 13.000 kroner.

Hun er ikke alene.

TV-profilen Ole Torp kaller Fjordkrafts variabel-avtale «landeveisrøveri».

Kok på telefonen

Kommunikasjonsrådgiver Jon V. Eikeland i Fjordkraft bekrefter at det koker på telefonen til kundesenteret. Tirsdag var ventetiden halvannen time. Kunder som ikke trenger umiddelbar hjelp med oktoberfakturaen blir bedt om å kontakte selskapet på et senere tidspunkt.

– Utfordringen knytter seg til kunder med variabelavtale. Regningen som har kommet for oktober har ikke gitt kundene den forutsigbarheten de håpet på. Jeg kan bekrefte at det er kunder som nå sier opp grunnet oktoberfakturaen, sier Eikeland.

Årsaken til sjokkregningene er følgende: Fjordkraft og andre selskaper som tilbyr variabelavtaler, foretar såkalte prissikringer, der de kjøper strøm frem i tid. Da spotprisen falt markant, ble differansen mellom variabelprisen Fjordkraft kunne tilby, og spotprisen, unormalt stor.

Fjordkraft melder tirsdag at de tar umiddelbare grep som følge av klagestormen.

– Prisen på variabelavtalene ble satt ned mandag. Nå har vi gjort prisjusteringen større enn først meldt, og har avveket fra varslingsfristen (30 dager fra 1. november, red.anm.) Prisen som opprinnelig ble varslet var 4,49 kr/kWh, men er nå 3,49 kr/kWh, sier Eikeland.

60 forbrukerklager

Forbrukerrådet melder at de har fått «et ras» av henvendelser etter at forbrukere med variable avtaler har mottatt regning for oktober.

– Så langt har vi fått 200–300 telefoner og e-poster den siste uken. Av disse dreier 60 seg om Fjordkraft, bekrefter seniorrådgiver Thomas Iversen.

– Hva er Forbrukerrådets tips til misfornøyde kunder?

– Bytt! Hvis du sitter på en variabel avtale er du nesten garantert å betale mer enn du må, sier forbrukerjurist Iversen.


– Takk for meg!

Strømkunde Dan-Egil Tuft forteller til BA at han har mottatt oktoberregning på 20.300 kroner fra Fjordkraft. I september var den til sammenligning 5800 kroner.

– Regningen er ikke i nærheten av forutsigbar. Dette er svindel. Jeg vil oppfordre alle mine venner og kontakter til å bytte leverandør omgående. Fjordkraft vil aldri mer få meg som kunde. Takk for meg!

– Ekstraordinært

BA har vært i kontakt med Fjordkraft for å få en kommentar til klagestormen. Kommunikasjonsrådgiver Jon V. Eikeland svarer opp BAs henvendelse.

– Hva sier dere til misfornøyde strømkunder som vurderer å bytte leverandør?

– Vi er lei oss for situasjonen og forstår frustrasjonen som følge av situasjonen for oktober. Vi opplevde et ekstraordinært prisfall der alle strømleverandører som tilbyr variabelavtaler, eller korte fastpriskontrakter, har sikret prisen for høyt. Vår jobb er å vise helheten i tjenestetilbudet vårt for kundene. Forbrukerrådet anbefaler spotpris, og vi tilbyr også dette, sier Eikeland.

Fjordkraft understreker at selskapet konkurrerer på en rekke områder som lavest mulig pris, faktureringsmåter og tilleggstjenester.