– Vi ser etter noe som er litt kult og litt sexy, kanskje. Dette er liksom den eneste gangen vi kan kle oss uten å bli dømt, ler venninnegjengen.
De skal alle tre på konsert hvor Halloween er tema.
– Det ble litt spontant at vi skulle på konserten. Vi bor rett borti her, så vi bare gikk bort for å se om vi fant noe, sier de.
Tydelig endring
Driver av Festfabrikken, Lise Gulliksen, ser en tydelig endring i valg av kostymer hos de unge.
– Jeg ser at de unge går mer og mer vekk fra de skumle kostymene, og bruker mer morsomme kostymer eller fokuserer mer på skummel sminke enn selve kostymet, sier Gulliksen.
Det er veldig varierende hva slags kostymer som er aktuelle enn andre.
– Det virker som valget av kostymer drives veldig av hva som trender på Tiktok. Det som er mest etterspurt er for eksempel alv og fe og vinger. Det er vi tomme for, sier hun.
– Piratkostyme med korsett har også vært veldig etterspurt i år. Det er veldig spesifikt, og jeg vil tro det også kan ha noe med Tiktok å gjøre, legger hun til.
Forventer bra trøkk
Gulliksen opplever også at de unge er mer bestemt enn de eldre på hva de skal ha.
– De unge vet som regel hva de skal ha når de kommer inn i butikken. De eldre er lettere å hjelpe, dersom vi ikke har det de er på jakt etter, sier hun.
Gulliksen forventer bra med trøkk i butikken i helga.
– Jeg så gjennom talla fra i fjor for gøy tidligere denne uka, og det var jo et sant kaos. Det er vanskelig å si om det vil bli like mye folk i år, men jeg er forberedt på det, avslutter hun.